به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از الکفیل، همایش بین‌المللی امام حسین(ع) با شعار «نهضت حسینی؛ جایگاه تکامل انسانی» در آستان مقدس حضرت عباس(ع) برگزار شد.

«سید‌محمد الاشیقر»، تولیت آستان مقدس عباسی در ابتدای این مراسم گفت: این همایش شروعی برای تحکیم مفاهیم و مبادی نهضت امام حسین(ع) و پالایش نظریات موجود از نظریه‌های اخلاقی جعلی است.

وی ادامه داد: نظریه‌هایی که امروز کاملا به حد اشباع رسیده‌اند؛ می‌توانند با استفاده از راه و روش امام حسین(ع) که در طی اعصار مختلف همچنان تازه و تجدیدپذیر مانده است، به روز شوند و حرف‌های جدیدی ارائه نمایند.

امام حسین(ع) را خارج از چهارچوب عواطف و احساسات درک کنیم
در ادامه این مراسم، منیر حمید السعدی، رئیس دانشگاه کربلا گفت: امام حسین(ع) به‌واسطه مبانی و اصول خود ما را گرد هم آورده است. تدارک برای برگزاری این همایش و در قالب بین‌المللی از سه سال قبل شروع شد تا بتواند در سطح مطلوب بین‌المللی برگزار شود.

وی در ادامه افزود: امروز از دایره و چارچوب عواطف و احساسات انسانی نسبت به آنچه بر امام حسین(ع) گذشته است، خارج شده و تلاش داریم فهم و درک خود را تا اندازه‌ای که متناسب با شخصیت و ایثارگری‌های آن امام همام باشد، ارتقاء دهیم.

حمید السعدی در ادامه اظهار کرد: توجه به امام حسین(ع) در ساخت برنامه زندگی و مبارزه با فساد و ظلم و بنیان نهادن جامعه‌ای عدالت محور بسیار مهم‌تر از گریه بر ایشان خواهد بود .

در ادامه افتتاحیه همایش، حسین هاجری نماینده سازمان سمت از ایران اظهار کرد: شخصیت امام حسین(ع) از قالب یک دین و مذهب مشخص فراتر رفته و شخصیت عظیم ایشان روشنگر راه همه جهانیان شده است.

هاجری ادامه داد: بسیاری از رهبران جهان به افکار امام حسین(ع) تأسی جسته‌اند و بسیاری از ادیان و مذاهب همراه مسلمانان در پیاده‌روی اربعین مشارکت می‌کنند. بر این اساس وظیفه خود دانستیم تا در زمینه نهضت امام حسین(ع) تحقیق نموده و اهداف این نهضت عظیم و میراث ارزشمند آن را بررسی نمائیم.

وی همچنین گفت: امام حسین(ع) خود هدف نهضت را اصلاح و امر به معروف و نهی از منکر معرفی نموده‌اند و ما در این همایش به این موضوعات خواهیم پراخت.

تاثیر نهضت حسینی بر آزادی ملت‌ها
بر اساس این گزارش، در اولین روز از همایش، چهار مقاله پژوهشی با موضوع «تاثیر نهضت حسینی بر آزادی ملت‌ها» ارائه شد.

اولین مقاله را دکتر احمد احمدی، پژوهشگر از ایران و رئیس مؤسسه سمت با عنوان «خورشید حقیقتی که از بین نمی‌رود» ارائه و تاکید کرد که اهل بیت پیامبر(ع) نوری برای تمام جهانند و هیچ یک از دشمنان ایشان این نور را نمی‌توانند خاموش کنند.

دومین پژوهش با عنوان «رهبری و یاوری آن در سایه نهضت حسینی» توسط جعفر محمد ایوب از بحرین ارائه شد و در آن بر رهبری شرعی؛ که اساس اصلاح و نهضت است و آن رهبری است که ضعیف و خوار نمی‌شود و هدف آن تسلط نیست، تاکید کرد.

پژوهش سوم با عنوان «انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در نهضت امام حسین(ع)» توسط میثم مهدی الحمامی از عراق ارائه شد.

و پژوهش چهارم با عنوان «نهضت حسینی و آزادسازی مردم از استبداد و بردگی» توسط محمد جواد ابوالقاسمی، پژوهشگر از ایران ارائه شد. وی بیان کرد که نهضت حسینی سلاحی قوی برای مسلمانان در مقابل جرم بنی‌امیه و به عنوان عکس‌العملی مقابل سیاست امویان بود که واقعیت تلخی در تاریخ اسلام به‌شمار می‌رود.

ارزش‌های تربیتی و پرورشی در نهضت حسینی
بنابراین گزارش،  روز دوم این همایش با ارائه 8 مقاله پژوهشی بر دو محور «ارزش‌های روانی و پرورشی در نهضت حسینی و تاثیر آن بر روش‌های آموزشی و تربیتی» و «ابعاد فکری، عقیدتی و اخلاقی در به‌تصویر کشیدن نهضت حسینی» آغاز شد.

از جمله مقاله‌های پژوهشی پژوهشگران عراق می‌توان به «از تفاسیر انقلاب حسینی» از جواد کاظم نصر الله، «مضامین تربیتی در قربانی‌های انبیاء» نوشته عبدالزهره جاسم الخفاجی، «نقش نهضت حسینی در تغییر اجتماعی» از بشیر ناظر حمید، «ابعاد تربیتی و اخلاقی در انقلاب امام حسین(ع)» نوشته صلاح عبدالحسین المنصوری، «افعال کلامی در خطابه اخلاقی نزد امام حسین(ع)؛ مطالعه مشورتی» از حسین علی الفتلی، «ظرافت روانی در سیره امام حسین؛ مطالعه تحلیلی» از حلیم صخیل العنکوشی، «روش تربیتی معنوی در انقلاب حسینی» از حسین حمید الفیاض اشاره کرد.

مقاله پژوهشی افسون قنبری و غلامحسین دو پژوهشگر ایرانی نیز با عنوان «نقش اجتماعی حضرت عباس(ع) در ساخت فرهنگ» نیز در این جلسه ارائه شد.

مهم ترین نتایج همایش امام حسین(ع)
بر اساس این گزارش، مهمترین نتایج به‌دست آمده از همایش بین‌المللی امام حسین(ع) بدین ترتیب است: 
ـ دعوت به تداوم تلاش‌های مشترک میان مؤسسه‌های علمی شرکت‌کننده در این همایش برای احیای میراث امام حسین(ع) و ائمه معصوم(ع) بر اساس پایه‌های استوار علمی.
ـ بازخوانی اخبار سیره امام حسین(ع) و انطباق آن با قرآن کریم و میراث ائمه اطهار، الهام گرفتن از سیره حسینی در روش‌های تربیتی و آموزشی و قرار دادن متونی از خطبه‌های امام حسین(ع) و دعاهای ایشان در کتب درسی مدارس با هدف پرورش شخصیت اسلامی صالح در سایه آموزه‌های اهل‌بیت(ع).
- ترجمه میراث امام حسین(ع) به زبان‌های زنده دنیا و نشر جنبه‌های فکری و اصلاح‌گرانه مکتب حسینی و سیره جاودانه ایشان در کشورهای جهان.
ـ تلاش برای انتشار دانشنامه امام حسین(ع) با محوریت توجه به میراث امام حسین(ع) و سیره مبارکه ایشان.

یادآور می‌شود؛ در این همایش دو روزه بیش از 20 عنوان مقاله به زبان عربی و 5 عنوان مقاله به زبان انگلیسی با موضوعات جایگاه تکامل انسانی با مشارکت اندیشمندان، علما و نخبگان کشورهای عراق، ایران و بحرین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین در حاشیه این همایش، جلسه ارائه مقالات پژوهشی به زبان انگلیسی نیز برگزار شد، هدف از اضافه کردن بخش مقالات به زبان انگلیسی فرستادن پیامی به جهان با این عنوان بود که نهضت حسینی جهانی است و فقط مختصص یک زبان و یا یک ملت نیست.