سن

شما برای اینکه بتوانید خون اهدا کنید باید حداقل 18 سال تمام داشته باشید. لازم است بدانید اگر تا کنون خون اهدا نکرده اید حداکثر سن مجاز شما برای اهدای خون 60 سال تمام است و اگر اهداکننده مستمر باشید تا 65 سالگی مجاز به اهدای خون هستید و پس از آن نیز در صورت تائید پزشک می توانید همچنان به اهدای خون ادامه دهید.

 

وزن

اگر وزن شما حداقل 50 کیلوگرم است می توانید اقدام به اهدای خون کنید.

 

دفعات مجاز اهدا

بین هر دو اهدای شما باید حداقل 56 روز فاصله باشد. در ضمن چنانچه خانم هستید حداکثر 3 بار در سال و اگر آقا هستید حداکثر 4 بار در سال مجاز به اهدا می باشید.

 

احساس سلامتی

در روز اهدا باید از سلامتی و احساس شادابی برخوردار باشید، در چند ساعت قبل از اهدا خواب کافی داشته باشید. به علاوه سطح هموگلوبین شما از نظر بررسی کم خونی احتمالی در روز اهدا اندازه گیری می شود.

 

لیست داروهای مصرفی

پزشک باید از این که سلامتی بیمار گیرنده خون شما در اثر دارویی که مصرف می کنید به خطر نمی افتد اطمینان کسب کند. همچنین باید از این که داروی مصرفی شما یا بیماری زمینه ای که به دلیل آن داروی خاصی را مصرف می کنید در صورتی که خون اهدا کنید سلامتی شما را به خطر نمی اندازد مطمئن شود.

 

غربالگری (مصاحبه پزشکی)

قبل از اهدا، تعدادی سوال از شما پرسیده می شود تا معلوم شود واجد شرایط اهدای خون هستید یا نه. مثلا اگر هر یک از شرایط زیر را داشته باشید باید برای اهدای خون باید مدتی صبر کنید:

اعمال دندان پزشکی: برای پر کردن یا جرم گیری تا یک روز پس از آن و برای کشیدن دندان، عصب کشی یا جراحی تا 72 ساعت پس از بهبودی کامل

سرماخوردگی، آنفلوانزا یا گلودرد

تاتو، سوراخ کردن گوش یا قسمت دیگری از بدن تا یک سال بعد