پیامبر اکرم (ص) فرمودند‌‌‌:
یا علی، خداوند قبر تو و فرزندانت را بقعه‌ای از بقاع بهشتی، و عرصه‌ای از عرصه‌های آن قرار داده است‌‌‌. به‌درستی که خداوند قلوب برگزیدگان خلقش، و بهترین بندگان خود را مشتاق و محب شما گردانیده است، که مشقت‌ها و آزارها در راه محبت شما خواهند کشید‌‌‌. ایشان عمارت کنندگان قبور شمایند و از جهت رضای خدا و محبت رسول او بسیار به زیارت قبور شما خواهند آمد‌‌‌. یا علی! اینان به‌طور مخصوص به شفاعت من می‌رسند و در حوض کوثر بر من وارد خواهند شد و در بهشت به زیارت من خواهند آمد‌‌‌. یا علی! هر که عمارت کند قبور شما را و بر آن عهد بماند، گویا حضرت سلیمان را بر بنای بیت المقدس یاری کرده‌‌‌. هر که قبور شما را زیارت کند، ثوابی معادل با هفتاد بار حج مستحبی خواهد برد، که بعد از حج واجبی انجام دهد‌‌‌. چون از زیارت بازگردد از گناهان پاک شده باشد، مانند روزی که از مادر متولد شده بود‌‌‌. پس خوشحال باش و بشارت ده محبان و دوستان خود را به نعمت‌های بسیار و به چیزهایی که چشم ایشان را روشن کند؛ که نه چشم‌ها دیده باشد، نه گوش‌ها شنیده باشد و نه در خاطر کسی خطور کرده باشد‌‌‌. (تهذیب شیخ طوسی - جلد6 صفحات 22 و107)

نظر به حبّ دانشگاهیان ایران به ائمۀ اطهار (علیهم‌السلام) به خصوص زیارت تربت ایشان در عتبات عالیات عراق، جای خالی یک تشکل غیردولتی و دانشگاهی پیرامون فعالیت‌های مرتبط با این موضوع احساس شد‌‌‌. بر اساس احساس چنین ضرورتی بود که در حاشیۀ کنگرۀ شهدای دانشگاه‌های جهان اسلام، ضمن راه‌اندازی حوزۀ دانشگاهی ستاد بازسازی عتبات عالیات، این ایده شکل گرفت و انجمن دانشگاهی توسعۀ‌ علمی و فرهنگی عتبات عالیات از زمستان سال 1384 شروع به فعالیت نمود‌‌‌. پس از طی مقدمات و تشکیل جلسات اولیه، انجمن به عنوان سازمانی مردم‌نهاد (NGO) با ثبت در وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و اخذ مجوز رسمی تأسیس شد، و فعالیت‌های خود را از سال 1388 به‌صورت رسمی آغاز نمود‌‌‌.

دیر زمانی‌ست که حضور در عتبات عالیات برای تمام ارادتمندان به اهل بیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، و با توجه به جنبه‌های مختلف اعتقادی، تاریخی، ژئوپلتیک و انسانی، برای شیعیان به طور خاص مهم شمرده می‌شود؛ لذا نظام‌دهی و بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های دانشمندان و دانشگاهیان مسلمان، به ویژه شیعیان در استفاده از علوم و فنون روزآمد برای خدمات‌دهی همه‌جانبه در این حضور، هدف اصلی انجمن قرار گرفت‌‌‌. اگر چه حوزۀ عملکردی انجمن، همان‌گونه که در سند راهبردی آن آمده است، سایر اماکن مقدس در جهان اسلام را نیز شامل می‌شود و تعامل با نخبگان و دانشگاهیان مسلمان در اقصی نقاط جهان را در بر می‌گیرد‌‌‌.

امید است با سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی و بسترسازی در زمینه‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی، زیارتی، عمرانی و خدماتی با شناسایی ظرفیت‌ها و بسیج اراده‌ها و امکانات جامعه دانشگاهی و دستگاه‌های ذی‌ربط کشور در جهت هم‌افزایی و ایفای نقش مؤثر در گسترۀ جامعۀ هدف به نحو شایسته عمل نماییم‌‌‌.

عشق و علاقه به خاندان عصمت و طهارت و به خصوص جایگاه ویژۀ حضرت اباعبدالله(ع) و شهدای کربلا، تمرکز و اولویت این انجمن را تحقق بستری مناسب برای رفع محرومیت‌های گذشته در جهت زیارت این مضاجع شریف قرار داد؛ و بالتبع، مستندسازی و اطلاع رسانی مناسب از فعالیت‌های گذشته و جاری، توسعۀ تعامل و همکاری علمی و فرهنگی دانشگاهیان ایران و عراق و شبکه‌ای کردن توان بالقوۀ دانشگاهیان، اهداف مرحلۀ دوم به شمار می‌آیند‌‌‌.

انتظاری که از جامعۀ دانشگاهی می‌رود این است که با توجه به بیشتر فراهم شدن این زمینه‌ها، حضور علمی‌ـ‌تخصصی و خیراندیشانۀ جدی‌تر و عمیق‌تری در حوزه‌های مختلف مرتبط با عتبات عالیات داشته باشد. در حال حاضر خلأ این مسئله در برخی از فعالیت‌های جاری در عتبات عالیات مشهود است‌‌‌.

انجمن افتخار دارد اعلام نماید که پس از طی مقدمات، در سالروز میلاد ام الأئمه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و ایام الله 14 و 15 خرداد سال 1389 پایگاه مجازی خود را افتتاح، و فعالیت‌های برون‌مرزی این انجمن را آغاز نموده است‌‌‌.

همچنین این انجمن تلاش دارد امسال نیز مانند سنوات قبل، با اعزام جوانان دانشگاهی کشور مقارن با ایام اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) و در چهارچوب یک حرکت فرهنگی به خیل عظیم شیعیان عراق بپیوندد و در پیاده‌روی از نجف اشرف به کربلای معلی، داغ تاریخی هجران مولای خویش را بیشتر درک کند‌‌‌. ما بر این باوریم که در بارگاه عتبه‌های نورانی سرزمین عراق، تمام انگیزه‌ها رنگ می‌بازند، تا فقط عشق بماند که جوهرۀ لطیف هستی و خمیرمایۀ اصیل کائنات است‌‌‌. دغدغۀ نام و نان برای آوارگان کوی عشق رنگی ندارد و طمع جاه و مقام حقیرتر از آن است که از رهروان این طریق، دلبری کند‌‌‌.