حجت‌الاسلام محمد نوروز پور در همایش وقف و رسانه خوزستان اظهار کرد: در آیه 46 سوره کهف ذکرشده که نیکی‌های ماندگار از نظر پاداش در نزد پروردگار بهتر و امیدوارکننده‌تر است. یک صدقه داریم مختص به زمان خاص بوده ولی برخی صدقه جاریه است. وقف مصداق صدقه جاریه است که در طول تاریخ ادامه خواهد داشت.

وی افزود: به حال بسیاری از واقفان غبطه می‌خورم چرا که ثواب کار خیر آنها در طول تاریخ ادامه دارد. به‌عنوان نمونه یکی از موقوفات استان قزوین با نیت برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) متعلق به یک هزار و 120 سال قبل است.

مسئول روحانیون سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تصریح کرد: موقوفات را در بخش‌های مختلفی از جمله کمک به نیازمندان، خاص ایتام، بیماران خاص و دانش آموزان نیازمند در کشور داریم. به‌هرحال بزرگ‌ترین سود هر انسان این است که بعد از فوت با وقف ارتباط خود را با دنیا نگه دارد.

نوروز پور عنوان کرد:‌ در حال حاضر بیش از 50 هزار موقوفه با نیت‌های مختلف و با توجه به نیازهای زمان خود در کشور داریم. به‌عنوان نمونه در زمان حکومت شاهنشاهی با هیئت‌های مذهبی و برگزاری مجالس حسینی برخورد می‌شد و برای همین بیش از نیمی از موقوفات در زمینه برگزاری این مجالس و مراسم عزاداری امام حسین (ع) بود.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر بیش از 40 درصد کل موقوفات کشور مختص به عزاداری امام حسین (ع) و پذیرایی از زائران است.

مسئول روحانیون سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بیان کرد: خدمت‌رسانی به زائران یک امر مردمی بود و اوقاف خوزستان امسال برای انجام نیات واقفان مبنی بر پذیرایی زائران حسینی (ع) اقدام به راه‌اندازی موکب در مرزهای این استان کرد. البته اوقاف برخی دیگر از استان‌ها نیز به‌عنوان معین خوزستان، برای موقوفاتی که در این زمینه و مؤید به مکان خاصی نبود، در موکب‌ها انجام وظیفه کردند.

نوروز پور یادآور شد: رسانه‌ها نقش مهمی در تبلیغ و تبیین فرهنگ وقف دارند. متأسفانه برخی از مردم با مقوله وقف آشنا نبوده و تصورشان این است که برای وقف حتماً باید سرمایه‌دار باشند، درحالی‌که اصلاً اینطور نیست.

وی با اشاره به اینکه گرایش اوقاف به شناسایی نیاز استان‌ها است، بیان کرد: اتاق‌های مشاوره وقف در ادارات و امامزاده‌ها تشکیل‌شده است. در حال حاضر با توجه به نیاز جامعه، پروژه ساخت چهار بیمارستان تخصصی سرطان را با فروش اوراق مشارکت مردمی در چهار استان مختلف کشور را شروع کرده‌ایم. تمامی افرادی که توانایی مالی فراوانی ندارند هم می‌توانند در این کار خیر سهیم باشند.

مسئول روحانیون سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خطاب به اصحاب رسانه خوزستان گفت: امامزاده‌های بسیاری با جایگاه‌های رفیع در خوزستان داریم که مردم کشور آنها را نمی‌شناسند. از جمله این امامزاده‌ها می‌توان به دانیال نبی، سبزقبا و علی ابن مهزیار اهوازی اشاره کرد و رسانه‌های این استان باید تبلیغات لازم را برای شناساندن آنها به مردم انجام بدهند.

نوروز پور اضافه کرد: رسانه‌ها می‌توانند در شناساندن بقاع متبرکه به مردم نقش بسزایی را داشته باشند. هرچند رسانه‌ها در این زمینه کارهای خوبی انجام داده‌اند ولی باید کارهای بیشتری را انجام داد.