ابراهیمی ترکمان در جمع هزاران تن از عزاداران اربعین حسینی در استانبول قیام امام حسین (ع) را به عنوان اوج کرامت انسانی دانست.
وی با بیان اینکه اصلی ترین هدف نهضت امام حسین (ع)، هدایت انسان و نجات بشر از جهالت و ضلالت بود، گفت: امام حسین (ع) به جای آنکه دنیا و زینت دنیا را داشته باشد و به جای آنکه حیات بی اثر داشته باشد، ترجیح داد که مومن باشد، بنده خدا باشد و عبد صالح خداوند باشد. 
وی همچنین با بیان اینکه امام حسین (ع) خود را به خدا سپرد تا مردم را متوجه کند که در پس ظاهر دین، باطنی هم وجود دارد، تاکید کرد: قیام امام حسین (ع) اوج کرامت انسانی است. امام حسین (ع) در کربلا با گذشت از همه چیز فهماند که ظاهر دین، باطنی دارد و نباید از باطن دین غفلت کنیم. باطن دین هدایت بشر به سوی خداست. 
ابراهیمی در ادامه سخنان خود با اشاره به آیاتی از قرآن کریم بیان کرد: در قرآن کریم سه راه برای هدایت ذکر شده است: کوشش در راه خدا، ایمان به خدا و اطاعت عملی از اوامر خداوند. در کربلا همه این سه راه اتفاق افتاد. 
وی در پایان سخنان خود با اظهار اینکه خشونت و افراط گرایی در زمان ما از جنس همان کاری است که دشمنان امام حسین (ع) در کربلا انجام دادند، بیان کرد: پیرو اهل بیت (ع) باید پیرو صلح و مدارا و عقل باشد. امروز در اینجا جمع شده ایم تا بگوییم یا حسین، تو جان خود و خاندانت را در راه هدایت ما فدا کردی، ای کاش در کربلا بودیم و جانمان را در راه حمایت از تو فدا می کردیم. 

شیعیان هیچگاه بسوی افراط گرایی نرفته اند
در ادامه این مراسم حجت الاسلام حسن کارابولوت، رئیس اتحادیه علمای شیعه ترکیه در سخنانی با اشاره به جستجوی حضرت هاجر برای یافتن آب برای فرزندش حضرت اسماعیل (ع) و تسلیم شدن ایشان به خواست خداوند به حادثه کربلا پرداخت و گفت: اگر امروز امام حسین (ع) و اهداف قیام آن حضرت به خوبی شناخته شود شاهد حوادث تروریستی نخواهیم شد. 
وی سپس به مظلومیت پیروان اهل بیت (ع) در طول تاریخ اشاره کرد و اظهار کرد: شیعیان همواره پیرو و رهرو مکتب اهل بیت(ع) بوده و هیچگاه بسوی افراط گرایی نرفته اند. 
در ادامه صلاح الدین اوزگوندوز رهبر شیعیان ترکیه در سخنانی ضمن آرزوی قبولی عزاداریهای شیعیان گفت: اربعین چهلمین روز حادثه عاشوراست، جابر بن عبداله انصاری خود را با زحمت بسیار به مراسم چهلم شهدای کربلا رسانید و این موضوع یکی از اماره های وقوع این حادثه می باشد و این موضوع در منابع اهل سنت نیز ذکر شده است. 
وی در ادامه با اشاره به مسائل روز ترکیه و سیاستهای آمریکا در منطقه بر ضرورت حفظ اتحاد و مبارزه با تروریسم تاکید کرد. 
در این مراسم هم چنین از آن دسته از رسانه های گروهی ترکیه که در پوشش رسانه ای مراسم عاشورای حسینی در استانبول نقش فعالی داشتند، تقدیر به عمل آمد.