محمد علی مجاهدی متخلص به پروانه با اشاره به رشد و تحول چشم‌گیر شعر آیینی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی و به ویژه سال‌های اخیر اظهار داشت: به لطف الهی و به برکت عنایات ائمه اطهار (ع) ما در زمینه غنای محتوایی شعر پس از انقلاب توفیقات خوبی داشته‌ایم به خصوص شاهد پربارتر شدن نخل برومند شعر دینی و آیینی در کشور بوده‌ایم که این مسئله به خاطر توجه متفکران بزرگمان همچون استاد شهید مرتضی مطهری و به خصوص امروز هدایت‌گری‌های مقام معظم رهبری است.

وی افزود: به هر حال شاعرانی که بعد از انقلاب در قلمرو شعر آیینی تجربه و طبع‌آزمایی کرده‌اند، این توفیق را یافته‌اند تا ابعادی در شعر آیینی و ولایی و عاشورایی که در پیشینه مکتوب شعر ما ناگفته مانده بود را رصد کرده و برخی از ناگفته‌ها را در نهایت هنرمندی به تصویر بکشند.

 

دچار ریزش‌ها و رویش‌ها بوده‌ایم

این شاعر آیینی پیشکسوت در عین حال تصریح کرد: اما در کنار این بالندگی‌ها متأسفانه شاهد آفت‌ها و ریزش‌هایی بوده‌ایم که صدالبته رویش‌ها بسیار جالب و امیدوارکننده و ریزش‌ها مایه تأسف و تأثر بوده است.

وی افزود: این آسیب‌ها بیشتر از آن جهت نشأت می‌گیرد که معمولاً ذاکران آل الله و شاعران جوان به خاطر آن شور بارزی که در آن هست و نیز فرصت کمی که بعضاً برای مطالعه منابع و متون درجه یک دارند ، به متون کم معتبر و بلکه دست چندم رجوع می‌کنند و از این حیث شاهد به وجود آمدن تحریف‌ها و مبالغه‌ها و مطالب گزافه و خرافه در برخی اشعار بوده‌ایم.

 

نباید با دست خودمان بهانه به دشمن بدهیم

مجاهدی با بیان اینکه امروز در گوشه‌ای از قلمرو شعر ولایی معاصر هستیم که مقطع حساس تاریخی در زندگی ما را تشکیل می‌دهد، ادامه داد: متأسفانه ما گاه به این خاطر بهانه‌هایی به دست دشمنان قسم‌خورده فرهنگ شیعی مثل وهابیت و داعش داده‌ایم که این‌ها معمولاً دنبال کشف حقیقت نبوده‌اند و در طول تاریخ به دنبال بهانه‌جویی‌ها بوده و با استناد به همین اشعار ضعیف و غیرمستند، پر آسیب و آفت‌زده که متأسفانه در ده سال اخیر مجوز چاپ و نشر از وزارت ارشاد گرفته‌اند، این‌ها را دست‌مایه تاخت و تاز وهابیت به فرهنگ بالنده شیعی کرده‌اند.

وی بیان داشت: در زمان حکومت نحس بنی‌امیه و به خصوص اواخر دوران معاویه و اوایل دوران یزید ملعون، بدعت‌ها و سنت‌های تازه و خلاف شرعی بنیان گذاشته شد که سیدالشهدا (ع) خود را موظف به ایستادن در برابر این جریان کفر و شرک و نفاق دید و خون مطهر خود و یارانش را در مسیر حراست از اساس اسلام تقدیم پروردگار کرد.

وی افزود: در دوران معاصر و در جریان نهضت امام خمینی (ره) نیز جوانان برومند ما در این مسیر گام برداشته و خون‌های بسیاری پای نخل اسلام و ولایت ریخته شد تا این انقلاب اسلامی به ثمر بنشیند و امروز ما در فضای نظام جمهوری اسلامی‌ زندگی کنیم.

 

برخی اشعار و مداحی‌ها، ضربه به اعتبار شعر آیینی می‌زند

رئیس انجمن شعر آیینی کشور همچنین ابراز داشت: با این حال به راستی آیا سزاوار است که برخی شعرا و مداحان با اشعار و نوحه‌های ناپخته و مطالب موهن و مسئله‌دار، کیان و اعتبار شعر آیینی را زیر سؤال ببرند؛ اینکه نعوذ بالله حضرت زهرا (س) و امیرالمؤمنین (ع) را خدا بخوانید، واقعاً به گمان شما خدمتی به این حضرات و نازنینان عالم وجود کرده‌اید یا خیانت؟!

وی افزود: به راستی اگر همین اشعار را در محضر ایشان می‌خواندید آیا اصلاً به شما اجازه می‌دادند که لب از لب باز کنید یا مثل ماجرای غلات زمان خودشان با شما رفتار می‌کردند.

همه افتخار ائمه اطهار (ع) به این بود که در مسیر بندگی حق‌تعالی هستند و بر اثر همین بندگی به چنان مقامی نائل آمده‌اند که کسی از ما توان دست‌یابی به آن و حتی فهم جایگاه آن را ندارد.

 

بهانه به دست دشمنان اهل بیت (ع) ندهیم

وی گفت: بی‌شک با بیان و به تصویر کشیدن مطالب خرافه آلوده و گزافه آلود و غلو و مطالب موهن و اهانت‌آمیز به جای خدمت به فرهنگ اهل بیت (ع) به آن خیانت کرده و به اصل و اساسش ضربه می‌زنیم و دشمن نیز قطعاً از این وضعیت سوءاستفاده کرده و به عملی کردن نقشه‌هایش برای ضربه زدن به مکتب تشیع امیدوارتر می‌شود.

مجاهدی با بیان اینکه برخی از اشعار و مطالب موهن باعث فراهم آمدن خوراک مناسب برای فعالیت بیشتر وهابیت علیه شیعه است، گفت: آن‌ها به دنبال چنین فرصت‌هایی هستند که با بهره‌گیری از میلیاردها تومان پول نفت و تبلیغات رسانه‌ای به شیعه و اعتقادات آن ضربه بزنند و این ما هستیم که باید با هوشیاری و مراقبت بیشتر، جلوی این توطئه و خواسته شوم آن‌ها را بگیریم نه اینکه خدای ناکرده خودمان آب به آسیاب دشمن بریزیم.

 

مکتب حسینی عاری از هر نوع ذلت و خواری است

دبیر انجمن شعر آیینی کشور همچنین بیان داشت: نگاهی به خطبه‌های سیدالشهدا (ع) از زمان بیرون آمدن از مدینه تا رسیدن به کربلا در منازل مختلف نشان می‌دهد که در هیچ جا نقاط ضعف و عجز و لابه بر دشمن را شاهد نیستیم و برعکس همه‌اش خروش صاعقه وار بر سر دشمن را نظاره گریم که این عزت و شکوه به خصوص در جمله معروف زینت کبری (س) نمود دارد که فرمود: " ما رایت الا جمیلاً"

وی گفت: باید ببینیم که این بزرگواران از چه منظری به حادثه خون‌بار عاشورا نگاه می‌کنیم و ما نیز با الگوگیری از این نگاه آن را در وادی شعر و ادبیات دنبال نماییم.

وی افزود: به راستی این مرگ کدامین مرگ است که در نظر حضرت قاسم (ع) شیرین‌تر از عسل است؛ واقعاً چرا دنبال این مسائل نیستیم و خود را قانع به تکرار مکررات می‌کنیم و در این میان نیز متأسفانه از برخی مقتل نویسان تأثیر می‌پذیریم که با مطالب غیرمستند در مقاتل باعث بروز آسیب‌ها و انحرافاتی شده‌اند و حال آنکه اثر گران‌سنگی چون حماسه حسینی استاد مطهری فراروی ماست.

 

نوای " هل من ناصر" همیشه جاری است

مجاهدی ابراز داشت: به هر حال رفتار و حرکت ما باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم به خوبی در زمانه کنونی به فریاد "هل من ناصر" امام حسین (ع) پاسخ دهیم که این ندا در هر زمانی وجود دارد و اگر واقعاً به این ندا پاسخ نمی‌دهیم دست‌کم با پرهیز از مطالب بی‌اساس و خرافه ، در مسیر خدمت به دشمنان امام حسین (ع) گام برنداریم.

 

آشنایی با برخی از منابع معتبر عاشورایی

وی همچنین به برخی از کتب معتبر در زمینه مقاتل و نیز منابع معتبر درباره زندگی، سیره و قیام سیدالشهدا (ع) پرداخت و گفت: البته این منابع که اشاره می‌کنم بیشتر به زبان عربی است از جمله کتبی چون طبقات الکبیر، الامام و السیاسه، انساب الاشراف، تاریخ الامم، تاریخ یعقوبی، مقاتل الطالبین، المعجم الکبیر، شرح الاخبار، کامل الزیارات، امالی شیخ صدوق، ارشاد شیخ مفید، روضه الواعظین، مقتل الحسین ابوالموید خوارزمی ، مناقب آل ابی‌طالب، لهوف سید بن طاووس، کشف الغمه فی معرفه الائمه (ع)، البدایه و النهایه و سایر کتبی که در زمانه خودمان پدید آمده و در عرصه کتاب‌شناسی شعر عاشورا قابل رؤیت و مشاهده است.

این شاعر پیشکسوت در خاتمه سخنان خود با بیان اینکه بزرگان حوزه و دانشگاه نیز در این رابطه تألیفات بسیار خوبی داشته‌اند، اظهار داشت: همچنین کتاب تحریف شناسی عاشورا نوشته آقای محمد صحتی سردرودی اثر ارزشمندی است که حاوی مطالب خوب و مستندی است که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته است.