محمد جوروند بیان کرد: موضوع عاشورا در سینما، شعر و ... نمود داشته و در این زمینه آثاری جاودانه تولید شده است.

او در ادامه یادآوری کرد: در قرن چهارم قصیده‌ای بسیار زیبا از کسایی مروزی داریم. در ادبیات عرب هم ادبیات عاشورایی نمود داشته است و ائمه اطهار (علیه‌السلام) شاعرانی را که در این باب شعر می‌سرودند تحسین می‌کردند.

 

این شاعر خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ادبیات عاشورایی شکل ویژه‌ای به خود گرفت و شعرها و کتاب‌های زیادی از شاعران جوان و پیشکسوت دراین‌باره چاپ شدند که کارهای خوبی هستند. گاهی از اشعار خوب در مداحی هم استفاده شده است.

 

جوروند تأکید کرد: نباید انکار کرد که گاهی شعرهای مداحی شعرهای خوبی نیستند چون در مداحی و در عاشورا باید از اشعار خوب، سنگین و وزین و همشان واقعه کربلا استفاده کرد؛ اشعاری که حزن و اندوه را منتقل کند. بعضی اوزان ضربی‌اند و بعضی سنگین و این یعنی در سوگ و اندوه باید از اوزان سنگین و وزین استفاده شود.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهواز گفت: کمیت در حوزه شعر آیینی خوب است اما خیلی از این‌ها شعرهای ماندگار و مناسبی نیستند. نوشته‌ها نسبت به گذشته بهتر شده‌اند اما باید حساسیت و وسواس بیشتری به خرج داد.

 

این نویسنده ادامه داد: چاپ کتاب خیلی مهم است. شوراهایی که چاپ کتاب را بر عهده می‌گیرند باید یا کتاب چاپ نکنند یا کتاب خوب چاپ کنند. نباید گذاشت هر وزن و واژه‌ای وارد شعر عاشورایی شود. مسائل مربوط به تعزیه هم زیاد شده است؛ درحالی‌که این‌ها جنبه هنری قوی ندارند و به واقعیت عاشورا ضربه می‌زنند.