حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی که در سلسله نشست اربعین در حرکت به‌سوی جامعه آرمانی به ایراد سخن پرداخت، گفت: این مشیت، یک مشیت راهبردی است که در پناه آن، مردم را به مسیری که دلخواه حق‌تعالی است راهنمایی کند.

وی افزود: اربعین را شیعه تولید نکرده است بلکه اربعین بود که باعث شکل‌گیری شیعیان شد و امروز صفوف آن‌ها را درهم تنیده‌تر می‌کند، اربعین از مکتب عاشورا شکل گرفت تا این بنیاد ایمانی را در جامعه مؤمنان بنا نهد.

مدیر بنیاد فرهنگی امامت بیان کرد: شناخت اربعین برای پژوهش و ژرف‌اندیشی در این زمینه بسیار مهم است، اگر در این فضا زندگی کنیم می‌توان به درک عمیق این پدیده استثنایی برسیم.

وی خاطرنشان کرد: هم‌افزایی در راستای این پدیده الهی و تاریخی ضروری است و اگر به‌درستی آثار اربعین را احصاء کنیم می‌بینیم که این حادثه چه نقشی در تاریخ اسلام و تشیع داشته است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به نقش‌های اربعین گفت: اولین نقشی که برای اربعین متصور هستیم، نقش یادمانی است، در حقیقت در اربعین فرصت بازخوانی عاشورا به ما داده می‌شود زیرا در عاشورا فرصتی نیست که بتوان این حادثه را تحلیل کنیم، عاشورا یک شور است و همه ما باید در این روز غرق شویم و اشک‌ریزان این روز را تجلیل کنیم.

وی گفت: ائمه نیز به ما امر کرده‌اند که در روز عاشورا، عاشورایی باشیم و فرصت تفکر و تجدید بیعت با امام را در اربعین متجلی کنیم.

سبحانی جریانسازی را دومین نقش اربعین دانست و گفت: در عاشورا این جلوه‌های معرفتی مثل جرقه‌هایی در دل‌های شیعیان ایجاد می‌شود و اربعین است که این قطرات و این جرقه‌ها را به یک موج خروشان تبدیل می‌کند.

این استاد حوزه تصریح کرد: در اربعین همه شیعیان و دلباختگان به آستان حسینی دستاوردهای معنوی و الهی خود را با مردم دیگر تقسیم می‌کنند، این جریان هم‌افزایی و هم‌آوایی با اربعین عجین است و نباید آن را از اربعین بگیریم.

سبحانی بیان کرد: ظرفیت‌سازی نقش سوم اربعین است، زیرا این اربعین است که جریان‌های مختلف را در یک قالب تجمیع می‌کند و آن‌ها را در یک جریان بزرگ‌تر قرار می‌دهد، باید در اربعین در یک مکان و زمان همه شیعیان و اربعینیان تجمیع شوند و نقطه عزیمت خود را مشخص کنند که این جریان باید ایجاد شود زیرا اگر صرفاً از کنار هم بگذریم و کاری نکنیم اثرات این حضور کمتر خواهد شد.

مدیر بنیاد فرهنگی امامت، نمادسازی را به‌عنوان قدرت و نقش بعدی اربعین دانست و گفت: همین قدرت نمادسازی است که باعث شده که این جریان هیچ‌وقت کهنه و تکراری نشود.