به گزارش «پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام»، مردم ایران اسلامی در آستانه ماه محرم و هنوز چند روز مانده به این ماه عزیز خود را برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام آماده کردند.

در آستانه ماه محرم‌ ایران اسلامی غرق در تلاش و تکاپو برای ورود هر چه بهتر و آماده‌تر برای این ماه و عزاداری برای نواده پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله هستند و این امر را می‌توان در ظاهر شهرها و روستاها مشاهده کرد.

از چند روز پیش پیر و جوان با برافراشتن عَلَم‌های حسینی، نصب پرچم‌ها، پارچه‌های عزاداری و تابلو و بنر برنامه‌های سوگواری هیات‌های حسینی، کار خود را شروع کرده‌اند. امروز از هر کوچه و خیابان و شهری که بگذریم نشانی از محرم می‌یابیم که بر سر هر کوچه و خیابانی داربست‌هایی زده شده که بر روی آن‌ها پرچم‌های عزاداری امام حسین علیه السلام و شهدای کربلا با مهتابی‌های قرمز و سفید نصب شده که نشان می‌دهد این مکان، مکان عزاست و باید با احترام وارد آنجا شد.

در کنار این مقدمات که برای ایجاد حال و هوای محرمی به صورت خودجوش توسط مردم انجام شده است نهادها و ارگان‌های تبلیغی و فرهنگی نیز به میدان آمده‌اند و از چند روز پیش با برگزاری جلسات و نشست‌ها آخرین برنامه‌ها و تدابیر را برای هر چه بهتر برگزار شدن مراسمات ماه محرم مرور می‌کنند.

به عنوان مثال از سوی ستاد ساماندهی شئون فرهنگی مناسبت‌های مذهبی وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی «سبک زندگی حسینی» به‌عنوان شعار امسال هیئات مذهبی معرفی شد و روز پنج‌شنبه در شهر مقدس قم «نشست بررسی آسیب‌های عزاداری» با حضور صاحب‌نظران و اساتید برگزار شد.

در این میان نهادهای تبلیغی همچون دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، اداره کل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و سازمان تبلیغات اسلامی برنامه‌های ویژه‌ای برای اعزام گسترده مبلغان دینی و روحانیون از حوزه‌های علمیه قم، اصفهان و مشهد در نظر دارند که این مبلغان برای تبیین پیام‌های عاشورا و اهداف قیام امام حسین علیه السلام به مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق محروم اعزام خواهند شد.

هیات امنای بقاع متبرکه، مساجد، حسینیه‌ها، مهدیه‌ها و هیات‌های مذهبی نیز با برگزاری جلسات و نشست‌هایی برای هر چه آبرومندانه‌تر برگزار کردن مراسمات سوگواری حضرت سیدالشهداء علیه السلام گرد هم آمده‌اند.

مسئولان تدارکات هیات‌ها نیز با راه انداختن دستگاه‌های صوتی مخصوص عزاداری‌ها در بیرون از حسینیه‌ها، روشن کردن چراغ‌های تکیه‌ها و حسینیه‌ها و محافل خانگی کارهای خود را شروع کرده‌اند.

همایش بزرگ "پیرغلامان حسینی" نیز امسال با حضور مداحان، پیرغلامان و مسئولان هیات‌های مذهبی در استان گلستان برگزار شد.

همچنین همایش‌های بزرگی دیگری همچون همایش "شیرخوارگان حسینی"، تجمع هیات‌های عزاداری در میادین اصلی شهر تهران و سایر شهرها، اجرای مراسم تعزیه در روزهای نهم و دهم ماه محرم و همچنین حرکت دسته‌های عزاداری، سینه‌زنی، زنجیرزنی، شاه ‌حسین گویان در خیابان‌های شهر از جمله برنامه‌هایی است که در ماه محرم در طول سالیان برگزار می‌شود.

در میادین و خیابان‌های اصلی شهر برنامه‌های دهه اول و دوم محرم که در هیات‌ها و حسینیه‌ها و مساجد برگزار می‌شود به صورت منظم در قالب بنرهای بزرگ نصب شده و از علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه‌ها دعوت کرده‌اند که یکی از وجوه مشترک این برنامه‌ها حضور سخنران‌ها و روحانیون در راس برنامه‌های آنهاست و این نشان می‌دهد که "شعور و شور" در کنار هم برای عزاداران حسینی مهم است.

همچنین در رسانه‌های دیداری و شنیداری و مکتوب برنامه‌ها و نشست‌های مختلفی برای آسیب‌شناسی عزاداری‌ها، تبیین پیام قیام عاشورا و اهداف حرکت تاریخی و سرنوشت‌ساز امام حسین علیه السلام و همچنین شناخت دشمن در ادوار مختلف و ... برگزار می‌شود.

 


به نقل از ایسنا