حسین یوسفی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در آستانه فرا رسیدن محرم الحرام و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، پرچم‌های متبرک آستان قدس رضوی در آئینی  با حضور حضرت آیت الله طبسی، تولیت عظمی آستان قدس رضوی به هیئت‌های مذهبی اهدا می‌شود.

مدیرکل روابط عمومی آستان قدس رضوی با بیان اینکه این مراسم هر سال در آستانه ماه محرم برگزار می‌شود، افزود: در این مراسم پرچم متبرک آستان قدس رضوی در آئینی به هیئت‌های مذهبی سراسر ایران اسلامی اهدا می‌شود.

یوسفی با اشاره به برکات معنوی حضور پرچم متبرک آستان قدس رضوی در هیئت‌های مذهبی، گفت: در دست داشتن پرچم متبرک مزین به نام علی ابن موسی الرضا(ع) در پیشاپیش دسته‌های عزاداری و یا نصب این پرچم در حسینیه‌ها و تکایا، عطر و شمیم رضوی را در آئین‌های عزاداری ابا عبدالله(ع) و شهدای کربلا منتشر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اهدای پرچم یکی از آئین‌های سنتی حرم مطهر رضوی است، تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از هیئت‌های مذهبی داخل و خارج از کشور این پرچم‌های متبرک را دریافت کرده‌اند و در آئین‌های گوناگون به اهتزاز در می‌آورند.

تعویض پرچم گنبد حرم مطهر رضوی

مدیرکل روابط عمومی آستان قدس رضوی از تعویض پرچم گنبد و پوشش ضریح منور حرم حضرت رضا(ع) همزمان با فرا رسیدن ماه محرم خبر داد و گفت: در آخرین روز ماه ذی‌الحجه پرچم گنبد و پوشش ضریح حرم مطهر رضوی در مراسمی خاص با حضور خادمان بارگاه امام رضا(ع) و قرائت صلوات خاصه و مرثیه‌سرایی و عزاداری تعویض می‌شود.

وی افزود: مراسم تعویض پرچم گنبد حرم مطهر امام رضا(ع) چندین بار در سال انجام می‌شود که به صورت رسمی سه بار در آغاز ماه محرم، ماه ربیع الاول و میلاد امام رضا(ع) صورت می‌گیرد.

به گفته یوسفی در این مراسم پرچم حرم مطهر رضوی به نشانه آغاز ماه محرم تعویض شده و به رنگ مشکی در ‌می‌آید و این پرچم تا سه روز پس از شهادت امام رضا(ع) بر گنبد بارگاه منور رضوی برافراشته است.

اعلام عزای سالار شهیدان در آئین سنتی صلات

مدیرکل روابط عمومی آستان قدس رضوی عنوان کرد: مراسم سنتی «صلات» یکم ماه محرم‌الحرام با حضور زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

یوسفی افزود:  این مراسم هرساله به عنوان اعلام عزای سالار شهیدان در حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

وی درباره برنامه‌های این مراسم اظهار کرد: در این مراسم براساس سنت هر ساله، صبح نخستین روز از ماه محرم، خادمان حرم مطهر رضوی در رواق دارالحکمه جمع شده و پس از تلاوت قرآن کریم و مرثیه‌سرایی، با طنین انداز کردن نوای «این هلال ماه غم، یا هلال زینب است، اهل عالم را همه واحسینا برلب است، تسلیت یابن الحسن، تسلیت یابن الحسن»، به سوی گلدسته‌های حرم ملکوتی امام هشتم(ع) حرکت می‌کنند.

مدیرکل روابط عمومی آستان قدس رضوی افزود: در ادامه این آئین خادمان بر بلندای گلدسته‌های صحن آزادی، شعر معروف محتشم کاشانی «باز این چه شورش است» را هم‌خوانی می‌کنند.