رستاخیز ساخته احمدرضا درویش با نگاهی تازه به کاروان کربلا و و واقعه عاشورا در حالی آماده اکران می‌شود که به همراه خود کوله‌باری از سوالات و حرف و حدیث‌ها را به یدک می‌کشد. 

انوش معظمی بازیگر نقش شمر که سابقه حضور در سریال مختار نامه را نیز دارد با کرب و بلا از حساسیت و سنگینی این فیلم می گوید و معتقد است این فیلم قدمی از روی ارادت بوده است و هرگز ادعای تمامیت و برتری نداشته است.

معظمی که خود اخیرا نسخه اصلاح شده فیلم را دیده بود از حذف بسیاری از صحنه‌های حضورش گفت و معتقد بود که این اصلاحات درک سناریو را برای مخاطب سنگین کرده و مخاطبان اکنون برای دیدن فیلم نیاز به وجود پیش زمینه های اطلاعاتی دارند.

معظمی با اشاره به تفاوت‌های دو پروژه رستاخیز و مختارنامه گفت، مختار نامه برای تلویزیون و برای آن قالب ساخته شده بود و رستاخیز برای سینما و مخاطب خاص آن. 

«ما در مختار با توجه به سریالی بودن و زمان بیشتر برای بیان قصه فیلم فضای خوبی برای بست محتوا داشتیم٬ اما در رستاخیز زمان بسیار محدود و فشرده بود و دست و بال همه برای نشان دادن آنچه که می‌خواستند به نمایش در بیاید بسته بود. در ضمن شاید نکته مهم‌تر این بود که مختار به حوادث پس از عاشورا و سال 61 هجری می‌پردازد اما رستاخیز مستقیما در خود سال 61 در حال وقوع بوده و این کار را برای همه سخت‌تر می‌کند.»

انوش معظمی گفت: ما در رستاخیز یا مختار تلاش برای نشان دادن قطره‌ای از یک دریا را داشتیم و تفاوتی بین آثار وجود ندارد. آقای میرباقری و آقای درویش هر کدام بسته به توان و بضاعت خود از روی ارادت قدمی در این راه برداشته‌اند و سعی کرده‌اند گوشه‌ای از دِین خود به این خاندان را ادا کنند. و قرار نیست هیچ کدام از این کارها همه قصه و داستان کربلا را نقل کند و حق مطلب را بتواند ادا کند و این نیز ادعای هیچ کدام از عزیزان تا به امروز و حتی پس از این نخواهد بود.

«قبله مقصود یکی بیش نیست /قاصد آن قبله دو اندیش نیست - شرط طلب ترک دویی کردن است /روی ارادت به یک آوردن است - چون ز یکی رو به دو آورده ای /رسم نو است اینکه تو آورده ای»

وی از کسانی که بدون دیدن فیلم در مورد آن اظهار نظر می کنند انتقاد کرده و گفت: این گونه اقدامات تنها باعث می‌شود که افرادی که صلاحیت کار در زمینه‌ها را دارند این فضا را ترک کرده و عرصه برای فعالیت گروه‌ها و افراد مغرض فراهم شود. 

وی تاکید کرد: بهتر است با نگاهی بهتر و منصفانه‌تر رستاخیز را تماشا کنیم. این را نیز در نظر بگیریم که این‌ها اولین قدم‌ها در زمینه سینمای مذهبی و حادثه عاشورا است و ان شاْ الله در آینده و با حمایت همه عزیزان پیشرفت‌های چشمگیری هم خواهد داشت.

 

eratbertb.jpg

 

 

DSC_0070.jpg


یکی از رسالت‌های «کرب‌وبلا» اطلاع‌رسانی در حوزه امام حسین علیه‌السلام است که در راستای این رسالت، رویدادهای خبری را پوشش می‌دهد و مصاحبه با افراد صاحب نظر را به صورت غیرجانبدارانه در جهت تبیین دیدگاه‌های مختلف منتشر می‌کند. در نتیجه نظر افراد مصاحبه شونده لزوما همان دیدگاه«کرب‌وبلا» نخواهد بود.