احمدرضا درویش در نشست خبری آغاز اکران این فیلم در پاسخ به پرسش خبرنگار درباره چگونگی اکران این فیلم در میان کشورهای شیعه نشین، بیان کرد: باید توجه داشت که زیست اجتماعی جهان شیعه به سالن‌های سینما ارتباطی ندارد، زیرا این بخش از مسلمانان که در کشورهای منطقه قرار دارند اعتقاد چندانی به سینما ندارند و فرهنگ سینما رفتن در آن‌ها ضعیف است ضمن اینکه بعضی از این کشورها دچار جنگ هستند.

 

کارگردان فیلم رستاخیز فضای اکران این فیلم را در جهان شیعه درصورتی فراهم دانست که این موقعیت خشونت بار حاکم بر خاورمیانه پایان یابد و افزود: آرزو داشتم آغاز اکران این فیلم همزمان با راهپیمایی 20 میلیونی شیعیان به سوی کربلا انجام می‌پذیرفت.

درویش عنوان کرد: درحالی که خانواده‌های شیعه در منطقه آواره هستند و در چادرها زندگی می‌کنند کاش می‌شد مطلوب‌ترین وضعیت اکران برای این آوارگان فراهم شود.

 

اکران رستاخیز در نجف را به پاریس ترجیح می‌دهم

نویسنده و کارگردان فیلم رستاخیز با بیان اینکه میان اکران فیلم در پاریس یا نجف، نمایش این فیلم را در نجف ترجیح می‌دهد، افزود: برای نمایش جهانی رستاخیز ترجیح می‌دهم آوارگان جنگ‌های سوریه و لبنان یا شیعیان یمن این فیلم را ببینند.

 

این فیلمساز برگزیده نسل دوم کانون کارگردانان سینمای ایران سهم آثار نمایشی سینمای ایران را در میان کشورهای مسلمان ناچیز عنوان کرد و گفت: با وجودی که ما بسیار می‌توانیم با مسلمانان این کشورها هم نمایی کنیم، سهم این سینما توسط فیلم‌های هندی و غربی تسخیر شده است.

وی با طرح این پرسش که در کشورهای شیعه نشین یا سرزمین‌های همزبان ما، سهم ایران از فضای نمایشی و رسانه‌ای در چه حدی است یا چرا ما در بغداد تئاتر نداریم؟ پاسخ داد: ما باید مغرور به این باشیم که دارای موسیقی، سینما و تئاتر هستیم.

 

خوشبختانه بخش نمایش چهره معصومین اصلاح شد و تلاش کردیم به دلیل جایگاه و بلندی مرتبه مقام سیدالشهدا(ع) از هیچ اقدامی در تولید این اثر سینمایی کوتاهی نکنیم.

 

درویش عمق استراتژیک را وجود چنین توانمندی‌هایی در ایران دانست و افزود: با وجودی که همواره به داشتن نام و جوایز ایران در محافل و مجامع سینمایی افتخار کرده‌ایم، اما وجود چنین وضعی در فضای نمایشی و رسانه‌ای سینمای ایران علامت تعجب بزرگی جلوی این سینما گذاشته است.

وی ادامه داد: برای نهادینه و توانمند شدن صنعت سینما و بالنده شدن اقتصاد آن تکیه کردن به افراشتن پرچم ایران کافی نیست و سینمای ما باید متکی بر عرضه آن در جهان نیز باشد.

 

به دلیل بلندی مرتبه سیدالشهدا(ع) از هیچ اقدامی در تولید این اثر سینمایی کوتاهی نکردیم

نویسنده و کارگردان رستاخیز در پاسخ به خبرنگار درباره نگرانی‌های مجامع دینی و برخی علما درباره بخش‌هایی از این فیلم که چهره معصومین(ع) را به نمایش می‌گذاشت، تاکید کرد: خوشبختانه این موارد اصلاح شد و تلاش کردیم به دلیل جایگاه و بلندی مرتبه مقام سیدالشهدا(ع) از هیچ اقدامی در تولید این اثر سینمایی کوتاهی نکنیم.

درویش با اشاره به اینکه در پژوهش، سرمایه گذاری، پیش تولید و تولید رستاخیز با شاخص‌های استاندارد دنیا حرکت کرده است، گفت: سینما یک زنجیره و مجموعه‌ای از بخش هایی است که باید بتوانند افزون بر تامین اوقات فراغت مخاطبان عام، نیاز مخاطب خاص را برآورده سازد.

 

کارگردان فیلم سینمایی دوئل در این نشست خبری با تایید اینکه برای اشتیاق مردم به سینما نیاز به عزمی جدی است، گفت: وضعیت سینمای کشور به گونه‌ای است که انگار مردم با هنر هفتم قهر کرده‌اند زیرا مشکل در محدودیت‌های گسترده در سالن‌های سینما، تولیدات و ارتباط میان این دو مجموعه با مردم است.

او که اعتقاد دارد ارتباط مردم با سالن‌های سینما در ایران هیچگاه کمرنگ نشده است، افزود: در دوره انفجار شبکه‌های ماهواره‌ای، استودیوهای سینمایی دنیا برای مقابله با این رویداد، صدا را به کمک گرفتند. از این رو، وقتی عنصر صدا به یاری سینمای دنیا آمد که شبکه‌های ماهواره‌ای خانه‌های مردم را قبضه کرده بودند.

 

کارگردان فیلم اجتماعی متولد ماه مهر با بیان اینکه در کنار حفظ عناصر کیفی در سینمای ایران، نیاز به تامین خواسته‌های مردم نیز از اهمیت برخوردار است، ابراز کرد: مسئولان فرهنگی و حتی امنیتی باید توجه داشته باشند که سینما عرصه حضور و تامین کننده نیازهای جمعی و تظاهرات گروهی مردم است.

وی توضیح داد: سینما فقط این نیست که موجب سرگرمی مردم شود، زیرا کنار هم قرار گرفتن مردم و خانواده‌ها با یک هدف مشترک خود یک آیین اجتماعی است. لذا تضعیف حضور مردم در سینما این بخش از اجتماع ما را تضعیف کرده و رفتارهای فردی و انزوای اجتماعی را در پی دارد. بدین خاطر، توسعه سالن‌های سینما، گسترش اجتماعی و فرهنگی را به دنبال خواهد داشت.

 

درویش نیاز به خیزش فرهنگی را لازم دانست و افزود: نباید صرفا مشکلات کشور را در چهارچوب‌های مالی نگاه کرد زیرا چنانچه مسئولان، اصناف سینمایی و کانون های صنفی و نهادهای مسئول می‌اندیشند این نوعی بیماری است که گریبان سینمای ایران را گرفته نباید وقت را تلف کرد زیرا آمار موید مسایل دیگری است.

کارگردان برتر جشنواره فیلم فجر آمار سینمای ایران در حوزه مخاطب داخلی را با فاصله مطلوب بسیار عنوان کرد و گفت: بسیاری از مجتمع‌های فرهنگی کشور از جمله آن‌ها که زیر مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی است درحالیکه با پول بیت المال اداره می‌شوند ظرفیت نمایشی برای جذب جوانان در اختیار ندارند.

وی افزود: مردم به این مجموعه‌ها مراجعه نمی‌کنند زیرا فیلم‌ها امکان نمایش در این فضاها را ندارند چون این مجتمع‌ها در شهرستان‌ها به روز نشده‌اند.

 

اگر قرار باشد بر اساس معادلات اقتصادی کار شود، تولید فیلم در ایران دیگر توجیهی ندارد

کارگردان فیلم سینمایی رستاخیز رو به خبرنگار مهر ادامه داد: اگر سینماگران ایرانی که نگران سینما هستند قرار باشد بر اساس معادلات اقتصادی کار کنند، تولید فیلم در ایران دیگر توجیهی ندارد.

درویش با اشاره به اینکه سینمای ایران بر عشق و علاقه استوار است، افزود: چنانچه قرار بود رستاخیز نیز بر اساس معادلات اقتصادی موجود دنیا ساخته شود فراز و فرودهای دیگری رقم می‌خورد.

وی تاکید کرد: رستاخیز برای بهره‌مند شدن سینما از آوردگاهی مشحون از معنویت و اصالت، تعمیق بخشیدن به این سینما و بهره‌مندی از قله معرفتی ساخته شد زیرا سینما گاهی نیاز دارد نسیمی از فرهنگ اهل بیت(ع) به آن بخشیده و وزیده شود.

 

درویش با بیان اینکه پسندیده نیست در کشوری دارای مفاهیم بلند و آرمان‌های بزرگ، نتوان با مخاطبان داخلی آثاری در خور عرضه کرد، بیان کرد: این موضوع با عدالت فرهنگی نیز مغایرت دارد در جایی که به داشتن فازهای متعدد عسلویه، معادن و سدهای خود افتخار می‌کند، در تولید فرهنگی دچار پسرفت باشد.

وی، افزود: سینماگران و فیلمسازان در اعتبار بخشیدن به نام سینمای ایران در جهان سهم دارند و فرهنگ نیز باید سهم خود را از تولید ثروت دریافت کند.