227 گروگان ایزدی شامل زنان و مردان سالمند و کودکان این اقلیت دینی که در اسارت گروه تروریستی داعش بودند آزاد شدند.

آزادی این افراد پس از مذاکرات فرماندهان پیشمرگه با سران عشائر شهر «حویجه» صورت گرفته است و گفته شده افراد آزاد شده سالمند و بیمار بودند.

داعش این گروگان‌ها را در ناحیه «رشاد» در 35 کیلومتری جنوب کرکوک آزاد کرد و تیم‌های پزشکی هم پس از آن اقدامات درمانی لازم را در خصوص این گروگان‌ها انجام دادند.

گروه تکفیری داعش این گروگان‌های ایزدی را در ابتدا از منطقه سنجار به منطقه تلعفر برده بود، سپس آن‌ها را به شهر موصل منتقل کرد و امروز هم این گروگان‌ها در منطقه‌ای در نزدیکی شهر کرکوک آزاد شدند.

داعش سال گذشته توانسته بود که با سیطره بر شهر سنجار (شنگال) و مناطق اطراف آن، صد‌ها تن از زنان، دختران، کودکان و مردان ایزدی را به اسارت بگیرد. پس از آن بود که اخبار متعددی منتشر شد که داعش برخی از این دختران ایزدی را در بازارهای برده فروشی در عراق و سوریه به حراج گذاشته است و یا به بردگی جنسی گرفته است.

هزاران نفر از ایزدی‌های عراق پس از حمله داعش به شهر سنجار مجبور شدند که با ترک منازل خود به کوه‌های سنجار پناه ببرند. در این میان صد‌ها تن از زنان، کودکان و افراد کهن سال ایزدی به دلیل گرسنگی، تشنگی و گرمای هوا جان خود را از دست دادند.