داعش سایتی را به نام "خلیفه بوک" به تقلید از فیس بوک راه اندازی کرده است تا این سایت، راهی امن برای ارتباط طرافداران این گروه تروریستی با یکدیگر باشد.

مسئولان این سایت از طریق حساب توئیتری‌شان از طرافداران داعش خواستند که آدرس این سایت را در سطح وسیعی پخش کنند تا تعداد بیشتری از مردم به این سایت سر بزنند. البته آنها ادعا کردند که با داعش ارتباطی ندارند و تنها طرافدار ایده و نظریات این گروه تروریستی هستند.

شبکه اجتماعی "خلیفه بوک" از لحاظ ظاهری و گرافیکی به فیس بوک شباهت زیادی دارد، اما طراحان این سایت چندان از رنگ سیاه استفاده نکردند و بیشتر رنگ آبی پس زمینه این سایت بوده است. همچنین در سایت خلیفه بوک مزیت استفاده از هشتگ وجود دارد.

ممنوعیت انتشار تصاویر شخصی یا اطلاعات حقیقی کاربران ازجمله سیاست‌های این سایت بوده و خلیفه بوک این سیاست را در راستای حفظ امنیت کاربران اعلام کرده است. سیاست خلیفه بوک برخلاف سیاست فیس بوک است، فیس بوک از اعضایش خواسته است که با اسامی واقعی در این سایت حضور پیدا کنند و از طریقی ثابت کنند که یک شخص حقیقی هستند. این سیاست فیس بوک باعث شده است که حساب هزاران نفر از طرافداران داعش که با نام مستعار در این سایت فعالیت می کردند، بسته شود.

سایت خلیفه بوک، سایت کم سرعتی است و سرور آن جوابگوی بازدیدکنندگان این سایت نمی باشد، کارشناسان فناوری اطلاعات معتقدند که کنترل سرویس‌های اطلاعاتی و ضعف زبان برنامه نویسی سایت خلیفه بوک سبب این مشکل شده است.

نکته جالب در سایت خلیفه بوک این است که این سایت از اعضای خود خواسته است که «در برابر مخالفان داعش صبر کنند و سعی کنند که با بحث آنها را قانع کنند تا هدایت شوند»، البته هدایتی که منجر به تکفیری شدن می‌شود!

d67ab32b2b0511f77a1c312b2e138c8f.jpg