مدافعان کوبانی (عین العرب) در شمال سوریه با عقب‌راندن تروریست‌های تکفیری داعش کنترل این شه کُردنشین را در دست گرفته‌اند. اگر چه کوبانی تقریبا تخریب شده و از این شهر چیز زیادی باقی نمانده، اما شادی از آزادی و بازپس‌گیری کوبانی گسترده است.

یکی از رزمندگان کرد می‌کوشد لبخند را بر لبان پسربچه‌ای کوچک بازگرداند. کرد‌ها پس از مبارزه‌ای طاقت‌فرسا بر سر شهر کوبانی سرانجام موفق شدند داعشی‌ها ا از شهر برانند و کنترل کوبانی را در دست گیرند.

تکفیری‌های داعش حدود چهار ماه کنترل کوبانی را در دست داشتند. پیروزی در نبرد بر سر کوبانی از لحاظ استراتژیک هم برای داعش حائز اهمیت بود و هم برای رزمندگان کرد. نیروهای کرد حال توانسته‌اند با بازپس‌گیری کوبانی گامی مهم در راه مبارزه باخونخواران داعش بردارند.

در این مبارزه و پیروزی، یگان‌های مدافع خلق (متشکل از جوانان کرد مناطق کردنشین سوریه) که عموماً با عنوان ی‌پ‌گ شناخته می‌شود، نقشی کلیدی ایفا کردند. آنان با حمایت حملات هوایی آمریکا و نیروهای ائتلافی عرب به مواضع داعش توانستند کوبانی را آزاد کنند. اگر چه کوبانی در خاک سوریه قرار دارد، اما پس از آزاد شدن این شهر کردهای سوریه، ترکیه و عراق این موفقیت را جشن گرفتند.

آغاز حمله تکفیری‌های داعش به کوبانی در ماه سپتامبر سال 2014 میلادی سبب شد که حدود 20 هزار نفر برای حفظ جان خود از شهر بگریزند. با توجه به تخریب گستردهٔ شهر احتمالا تنها شمار اندکی از آنان به زادگاه خود باز خواهند گشت.

آوارگان کرد کوبانی که برای نجات جان خود به ترکیه پناه‌برده‌اند، با وجود این امیدوارند که با بازسازی هر چه سریع‌تر این شهر بتوانند به کوبانی بازگردند و زندگی خود را از سر گیرند.


تقریبا تمامی شهر کوبانی ویران شده است. نبرد شدید بین رزمندگان کرد و تروریست‌های داعش و همچنین حملات هوایی به این شهر سبب شد که از این شهر تقریبا چیزی باقی نماند. شکی نیست که برای بازسازی کوبانی که زمانی یکصد هزار نفر جمعیت داشت، زمانی طولانی نیاز خواهد بود. 

 

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق پیروزی رزمندگان کرد در نبرد با ترویست‌های بی‌رحم داعش را به آنان تبریک گفت. رزمندگان کرد نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که بازپس‌گیری کوبانی پیروزی‌ای ‌برای سوریه‌ای دموکراتیک و پیروزی برای بشریت است.

علیرغم شادی از آزادی کوبانی، شماری از رزمندگان نیز تصریح کرده‌اند که کار هنوز به پایان نرسیده است. گفته می‌شود که در یکی از روستاهای واقع در شرق کوبانی نبرد میان طرفین همچنان ادامه دارد و ممکن است که عناصر داعش دست به موشک‌پراکنی بزنند و کوبانی و مناطق کردنشین پیرامون شهر را بار دیگر مورد حمله قرار دهند.

نبرد بر سر کوبانی نه تنها هزاران تن را آواره ساخت، بلکه قربانیان بسیاری نیز به جای گذاشت. گفته می‌شود که در جریان درگیری‌ها 500 مبارز کرد کشته شده‌اند. شمار قربانیان تکفیری‌های داعش نیز بیش از هزار نفر تخمین زده می‌شود.

علیرغم تمامی این‌ها، شهر کوبانی آزاد شده و صلحی نسبی به شهر بازگشته است. امید مردم و ساکنان این شهر به آن است که کوبانی هر چه سریع‌تر مورد بازسازی قرار گرفته و به شکل گذشتهٔ خود بازگردد.