شکست‌های گروه تروریستی داعش و تلفات زیاد این گروه تروریستی در درگیری‌ها کار داعش را به جایی رسانده است که به هر طریق ممکن به دنبال جذب نیرو است. این گروه تروریستی در این راه از اقدامات غیر انسانی هم ابایی ندارد و سوء استفاده از آوارگان سوری به یکی از راه‌های داعش برای جذب نیرو مبدل شده است.

در سال‌های اخیر بر اثر درگیری‌ها مسلحانه در مناطق مختلف سوریه، بخشی از مردم این کشور مجبور به ترک منازل خود و مهاجرت به مناطق دیگر شدند. این آوارگان به خصوص در داخل سوریه در وضعیت انسانی بدی به سر می‌برند و از کمترین امکانات لازم برای ادامه زندگی هم برخوردار نیستند. امروزه هزاران نفر از این آوارگان در مناطق تحت سیطره داعش در حومه شرقی حلب حضور دارند که این گروه تروریستی به هر طریق به دنبال جذب این دسته از افراد به صفوف خود می‌باشد.

سوءاستفاده داعش از آوارگان سوری

داعش از شرایط سختی که آوارگان در آن به سر می‌برند، استفاده کرده است تا جوانان را وادار به پیوستن به این گروه تروریستی کند. داعش مانع رسیدن غذا و دارو به این دسته از خانواده‌ها می‌شود تا جوانان و نوجوانان آواره سوری راهی جز پیوستن به این گروه تکفیری نداشته باشند. حتی مشکلات معیشتی آوارگان سوری سبب شده است تا آن‌ها در ازای دریافت مبلغ کمی پول، دختران خود را به همسری اعضای داعش دربیاورند.

داعش؛ قاتل امدادگران سوری

داعش بیش از یک سال است که کمک به آوارگان را به بهانه‌های واهی متوقف کرده است تا آوارگان سوری در شرایط معیشیتی سختی قرار بگیرند. داعش حتی مانع از ورود گروه‌های امدادی و فعالان امدادگر به مناطق تحت سیطره خود شده است تا مردم آواره در شرایط سخت قرار بگیرند. داعش امدادگران سوری را به دستگیری و قتل تهدید کرده است و حتی برای نشان دادن جدیت خود، تعدادی از این امدادگران را پس از دستگیری به قتل رسانده است. این اقدام داعش برای این است که آوارگان تنها در معرض تبلیغات این گروه تروریستی باشند و ارتباطی با هیچ گروه دیگری نداشته باشند.

سلاح نفت در دست داعش

در ماه‌های اخیر نیاز آوارگان به سوخت برای گرمایش یکی از مهم‌ترین دلایلی بوده است که جوانان و نوجوانان آواره سوری به عضویت داعش درآمدند. چون این گروه تروریستی 60 درصد چاه‌های نفت سوریه را در اختیار دارد و و سوخت مورد نیاز برای منزل و خودرو را به صورت مجانی در اختیار اعضای خود قرار می‌دهد.

نوجوانان انتحاری در داعش

داعش به دنبال جذب نوجوانان به صفوف خود است، چون آن‌ها آمادگی بیشتری برای پذیرفتن افکار داعش را دارند. این گروه تروریستی در ماه‌های اخیر به صورت گسترده از نوجوانان انتحاری برای انجام عملیات‌ها استفاده کرده است.