سردار علی دولتی گفت: مرز مهران در سال 82 دروازه خروج زائرین به سمت کربلای معلی شد و در آن سال پایانه‌ای در مرز مهران وجود نداشت و مرز مهران فاقد هرگونه امکانات و زیرساخت‌های لازم بود. وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های لازم در مرز مهران توسط ناجا ایجاد شده گفت: در مرز مهران سالنی احداث و امکانات لازم برای پرسنل ناجا تهیه شد تا به راحتی به مردم خدمات ارائه شود و مردم نیز از این امکانات بهره‌مند شوند.این فرمانده انتظامی افزود:یک‌میلیون و 400 هزار نفر زائر طی یک ماه از مرز مهران تردد داشته و این موضوع به واسطه امنیت حاکم بر این خروجی است.این تعداد زائر از مرز بین‌المللی مهران طی اربعین حسینی ورود و خروج داشته‌اند.

دولتی ادامه داد: موج جمعیت در آن زمان به اندازه‌ای بود که روزانه 200 هزار نفر ورود و خروج می‌یافتند. توان مسئولان استان ایلام در آن مقطع زمانی نیز بیش از این نبود و ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها جوابگوی مسائل و مشکلات نبودند.وی با بیان اینکه مردم هم در آن مقطع زمانی بیشتر با خودروی شخصی به مرز مهران می‌آمدند و این روند به صورت روزانه و مستمر بود گفت: در اربعین سال 90 نیز حدود 50 هزار نفر ازکشورمان به عراق تردد داشته‌اند، در سال 91 به 100 هزار نفر رسیده و در سال 92 این آمار به بیش از200 هزار نفر رسیده است. فرمانده انتظامی ایلام افزود: روند روبه رشد زائرین در اربعین حسینی از سال 90 شروع شده و سالانه دو برابر شده است و ناجا بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده خود را برای پذیرایی از زوار باحضور و تشکیلقرارگاه اربعین در مرزآماده کرد.

این مسئول ادامه داد: باید برای سالهای آینده به منظور ایجاد فرودگاه مهران و توسعه حمل و نقل و راه های استان تلاش شود تا استان پاسخگوی این حجم زیاد تردد زائر باشد.دولتی عنوان کرد:پایانه مرز مهران نیز باید توسعه پیدا کند چراکه هم اکنون ظرفیت این مرز روزانه 10 تا 12 هزار نفر است ولی در ایام اربعین با افزایش گیتهای ورود و خروج این میزان به 100 هزار نفر افزایش یافت. .فرمانده انتظامی استان گفت: شهر مهران یک شهر 10هزار نفری است وتنها 60هزار خودروی زائران در این شهر پارک شده بودواین شهر به پارکینگ بزرگی از خودروها تبدیل شده بود.