سید علی مرعشی درباره ساخت بیمارستان و درمانگاه در عراق اظهار کرد: درحال حاضر این مرکز هتلی را در نجف خریداری کرده و مقرر شده است آن را تبدیل به یک مرکز درمانی در بخش‌های بیماران چشم و گوش، حلق و بینی کند.

** آغاز عملیات اجرایی از پایان ماه صفر

وی با بیان این که بازسازی مرکز درمانی نیاز به مجوزهایی از سوی وزارت بهداشت عراق دارد، افزود: همچنین تلاش می‌کنیم تا اقدامات لازم را برای بازسازی مرکز درمانی در کربلا انجام دهیم تا بخش‌های ارتوپدی، بیماری قلبی، ناهنجاری‌های مادرزادی و دندانپزشکی نیز در آن ایجاد شود. همچنین ستاد بازسازی عتبات عالیات در تلاش است تا یک درمانگاه و محلی برای اسکان نیروها در کربلا تاسیس کند؛ به طوری که نقشه‌های این طرح آماده و عملیات اجرایی آن هم بعد از پایان ماه صفر آغاز شده است.

** تاسیس شرکت دارویی مشترک با عتبه امام حسین (ع)

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به این که تفاهم نامه‌ای با عتبه امام حسین (ع) امضا شده تا نظارت و اداره کلینیک و بیمارستان‌های که با همکاری ستاد بازسازی عتبات و تولیت عتبه امام حسین (ع) ساخته شده است برعهده مرکز پزشکی باشد، ادامه داد: همچنین قرار است با توجه بازار دارویی و کمبود‌هایی که وجود دارد یک شرکت دارویی مشترک نیز تاسیس شده تا داروهای ایران وارد خاک عراق شود.

مرعشی به امکانات درمانی در عراق اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یک درمانگاه در کربلا، یک درمانگاه هم در نجف اشرف وجود دارد که به صورت شبانه روزی در حال ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران است، همچنین یک درمانگاه در کاظمین وجود دارد که به دلیل اینکه زائران برای زیارت به آنجا نمی‌روند از رده خارج شده است البته بلافاصله بعد از این‌که زائران مشرف کاظمین شوند به صورت شبانه روزی فعالیت خواهد کرد.

وی با بیان این مطلب که ارائه خدمات و نیازهای دارویی از داخل کشور صورت می‌گیرد و این محموله‌ها به عراق ارسال خواهد شد، ادامه داد: در واقع بیشترین آمار اعزام به عتبات عالیات به کربلا اختصاص دارد، به طوری که اربعین امسال شاهد حضور یک میلیون و 400 هزار نفر در آن بودیم. در مجموع 2 میلیون و 500 میلیون زائر برای زیارت به کربلا مشرف می‌شوند؛ چرا که بسترها لازم برای اعزام زائران فراهم بوده و مراکز درمانی مجهز نیز برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی تجهیز شده است.

** ساخت 7 مرکز درمانی با کمک خیرین ایرانی

به گفته مرعشی، توسعه درمانگاه‌ها در نجف و کربلا سپس در کاظمین و سامرا در دستور کار مرکز پزشکی حج و زیارت این جمعیت قرار دارد. به عبارتی اقدامات و همکاری‌های لازم برای ارتقاء مراکز درمانی با کمک مجمع خیرین سلامت صورت گرفته است، به طوری که مجمع در تلاش است تا با کمک خیرین هفت بیمارستان و درمانگاه در عتبات عالیات تاسیس کند. در واقع سه درمانگاه در کربلا، 2 درمانگاه در نجف، یک درمانگاه در کاظمین و یک بیمارستان در کربلا احداث می‌شود.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در خاتمه بیان کرد: هزینه ساخت این مراکز درمانی از سوی مجمع خیرین سلامت و کمک‌های مردمی تأمین می‌شود.