در این دیدار، رییس دانشکده مهندسی خوارزمی، با ابراز خرسندی از روابط موجود بین دانشگاه های ایران و عراق و از جمله روابط موجود بین دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران با دانشگاه بغداد، گسترش این روابط از طریق معرفی بهتر دانشگاه های ایرانی به اساتید و دانشجویان عراقی خواستار شد.

«محمد عطیه سراج» به دوران مسئولیتش در وزارت آموزش عالی عراق به بنا نهادن روابط زیربنایی با ایران، به ویژه در خصوص تجدیدنظر در متون آموزشی دانشگاه های عراقی اشاره کرد.

وی افزود: اگر چه با تغییرات به وجود آمده در وزارتخانه عراقی این موضوع کمی کند شده است؛ ولی امیدوارم که بتوان آن روابط عالی را در مکانی دیگر مانند دانشکده مهندسی خوارزمی احیا کرد تا نمونه و الگویی برای سایر دانشکده ها باشد.

وی همچنین با ارایه گزارشی از دانشکده مهندسی خوارزمی گفت: این دانشکده به دلیل دارا بودن تخصصات بین رشته ای مانند مهندسی پزشکی، مخابرات و تکنولوژی اطلاعات، بیولوژی و مکاترونیک، از دانشکده های متمایز در عراق است.

رییس دانشکده خوارزمی افزود: دانش آموزان دارای بالاترین معدل ها در این دانشکده پذیرفته و فارغ التحصیلان آن به صورت مستقیم در بخش های مختلف دولت جذب و استخدام می شوند. همچنین در هر سال تنها 50 دانشجو در این دانشکده پذیرفته می شوند تا کیفیت آموزشی در دانشکده همچنان در سطح بالایی باقی بماند.

سراج با بیان اینکه روزهای جمعه و شنبه (روزهای تعطیل در عراق) در کربلا و در مرکز مطالعات کربلا مشغول به کار است، از رایزن فرهنگی کشورمان در عراق خواست تا در ارایه الگویی به منظور راه اندازی این مرکز به عتبه حسینیه کمک کند.

وی تصریح کرد: هم در بخش طراحی و ساخت این مرکز و هم در بخش ساختار و محتوای آن، نیاز به تجارب منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران داریم. مرکز مطالعات کربلا، به صورت عام در تمامی زمینه های اجتماعی، فرهنگی، میراث فرهنگی، اقتصادی، شهرسازی، مذهبی کربلا، دارای گروه های تخصصی خواهد بود و زیر نظر عتبه حسینیه اداره خواهد شد.

رایزن فرهنگی ایران درعراق نیز با اشاره به زحمات و تلاش های سراج در زمان حضور در وزارت آموزش عالی عراق، ابراز امیدواری کرد تا دوران حضور وی در دانشکده خوارزمی نیز دورانی پر از موفقیت و شاهد گسترش روابط علمی جمهوری اسلامی ایران با دانشکده مهندسی خوارزمی، باشد.

ابازری با اشاره به توافقنامه های امضا شده بین دانشگاه بغداد و دانشگاه های ایرانی، اعلام آمادگی کرد تا از طریق رایزنی فرهنگی ایران در عراق، تمامی بندهای این توافقنامه اجرایی شده تا دانشجویان و اساتید عراقی از توانمندی های علمی ایران بهره ببرند.

وی همچنین در خصوص مرکز مطالعات کربلا، ضمن اشاره به دستاوردهای بی بدیل آستان قدس رضوی در مطالعات و پژوهش های مرتبط به موضوع عتبه و زیارت، اعلام آمادگی کرد تا ارتباطات لازم با آستان قدس رضوی را برقرار کند که از این طریق تجارب ارزشمند این عتبه مقدسه، در اختیار مرکز تازه تأسیس کربلا قرار گیرد