آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم‌نامه با وزیر حمل و نقل عراق که عصر امروز چهارشنبه 10 دی ماه در ساختمان شهید دادمان برگزار شد، با بیان این‌که خوشبختانه مذاکرات بسیار موفق و مثمرثمری داشتیم، اظهار کرد: این مذاکرات در 5 حوزه همکاری‌های حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و هوایی، آبراه اروند و صدور خدمات مهندسی انجام شد. خوشبختانه باقر جبر الزبیدی وزیر حمل و نقل کشور عراق، فردی بسیار مصمم و توانمند نسبت به توسعه مناسبات است، بنابراین فضای حاکم بر جلسات بیشتر اجرایی بود و تصمیماتی که اتخاذ شد دارای زمان و برنامه عملیاتی و اجرایی است.

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اعضای هیئت حمل و نقلی عراق نیز کاملا علاقه مند به توسعه روابط و طرح‌های عملیاتی بودند، گفت: ما توافق‌های بسیار خوبی داشتیم، امیدواریم ارتباطات اقتصادی، تجاری و همچنین فرهنگی دو کشور در حدی که ظرفیت تاریخی آن است، به نحوی گسترش پیدا کند که در آینده تنها روزهای خوش و توسعه روابط را داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: در زمینه همکاری‌های ریلی مقرر شد همچنان که دولت جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد، عملیات اتصال شبکه راه‌آهن ایران و عراق از طریق مسیر شلمچه-بصره و همچنین از طریق مرز خسروی هرچه سریعتر عملیاتی شود. برای اجرایی شدن خط آهن شلمچه-بصره احداث پل 700 متری مد نظر است. بر اساس توافق‌های پیشین اجرای این پل بر عهده دولت ایران قرار دارد. دولت عراق درخواست کرد که این پل به صورت متحرک اجرا شود که با تغییر وضعیت عرشه پل امکان عبور کشتی‌ها‌ از زیر آن امکان پذیر باشد. قاعدتا برای دستیابی به این هدف باید تغییراتی در نقشه اعمال کرد که با این کار هزینه‌های اجرای پل گران‌تر می‌شود.

 

آخوندی با بیان اینکه طرف عراقی پذیرفت که هزینه اضافی این طرح از سوی دولت عراق پرداخت شود و ما نیز هرچه سریعتر اجرای آن را انجام دهیم، ادامه داد: امیدواریم که بلافاصله عملیات اجرایی پل شروع شود تا آرزوی دیرینه مردم دو کشور به زودی تحقق یابد.

 

وزیر راه و شهرسازی در ارتباط با تفاهم نامه هوایی توضیح داد: پیش‌نویس موافقت‌نامه‌ای تصویب شد که امیدواریم وزیر حمل و نقل کشور عراق به اتفاق همکارانشان این موضوع را مورد مطالعه قرار دهند و در سفری که به عراق دارم این تفاهم‌نامه امضا شود.

 

وی افزود: در ارتباط با همکاری‌های جاده‌ای دو کشور پیش‌نویسی تهیه شد که قرار است در سفرم به عراق مورد امضا قرار گیرد. در ارتباط با بحث دریایی نیز آقای زبیدی اراده خود را برای لایروبی آبراه اروند نشان داد و تصمیم گرفتیم که عملیات اجرایی را به سرعت آغاز کنیم. البته همزمان با این کار مذاکرات و گفت‌وگوهایی در سطح وزارت خارجه دو کشور در حال انجام است ولی ما به عنوان وزارتخانه‌های اجرایی تصمیم گرفتیم که مقدمات اجرای کار را فراهم کنیم تا بلافاصله وارد عمل شویم. امیدوارم این موضوع که سال‌هاست به طول انجامیده، به سرعت و ظرف دو هفته آینده آغاز شود.

 

آخوندی ادامه داد: امیدواریم که دو شق فعالیت جدید حمل و نقل در حوزه‌های ریلی و دریایی میان دو کشور ایران و عراق برقرار شود.

 

وی افزود: نکته دیگر در ارتباط با بحث فعالیت‌های مهندسی است. خوشبختانه در ارتباط با خدمات مهندسی در حال حاضر فعالیت‌های خوبی داریم. در این سفر دوستان عراقی با توانایی شرکت‌های ایرانی در حوزه حمل و نقل ریلی آشنا شدند که امیدواریم همکاری‌های خوبی را در این زمینه داشته باشیم.

 

آخوندی با بیان این‌که در بحث زمان‌بندی عملیاتی امیدواریم ظرف 2 تا 4 هفته آینده همزمان با مذاکراتی که در وزارت خارجه دو کشور انجام می‌شود، نخستین عملیات اجرایی در زمینه لایروبی اروند انجام شود، افزود: با انجام این پروژه از لحاظ نظری کشتی‌های 12 هزار تنی فضای عبور را می‌یابند، این رقم در حال حاضر زیر 5 هزار تن است.

 

وزیر راه و شهرسازی افزود: در تقسیم کار برای اجرای این پروژه مقرر شد که اجرای خط آهن عراق تا مرز این کشور بر عهده کشور عراق و احداث پل با ایران باشد. این پل که طولی معادل 700 متر دارد، متحرک است و با تکنولوژی بالا و کار فنی بزرگ و پیچیده احداث خواهد شد. برآورد شده که ساخت این پل حداقل 18 ماه به طول بیانجامد که در این حالت احتمال افتتاح آن تا اربعین سال آینده کم است. ما امیدواریم که تا افتتاح پل، اجرای خط آهن نیز پایان یابد.

 

آخوندی اظهار کرد: امیدواریم تا فروردین 94 ناامنی‌‌ها در عراق مرتفع شود تا اتصال ریلی به عراق نیز از کرمانشاه ممکن شود. البته ما نیز باید ریل را به کرمانشاه برسانیم که اجرای این پروژه در کشور ما کمی زمان خواهد برد. با اجرای این پروژه بخشی از حجم مسافر که از طریق جاده تردد دارند، به سمت راه آهن خواهند آمد.

 

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: عمدتا درباره شبکه‌های حمل و نقل و خطوط زیربنایی مذاکره شد و درباره ترانزیت یا سیستم ناوگان حمل و نقل مساله‌ای مطرح نشد.

مذاکرات برای اتصال ریلی ایران به کربلا

 

بنابر این گزارش "باقر جبر الزبیدی" وزیر حمل و نقل عراق نیز در نشست اختتامیه گفت: در این مذاکرات در خصوص ارتباط شبکه راه آهن ایران با شبکه راه‌آهن عراق از طریق ارتباط خط شلمچه به بصره به بحث و تبادل نظر پرداختیم. طول این خط آهن 37 کیلومتر است و تمام شبکه راه آهن عراق به ایران و سپس به طرف چین وصل می‌شود.

 

زبیدی تاکید کرد: ما آمادگی کامل در این زمینه داریم و تمام لوازم را فراهم کردیم. همچنین طرف ایرانی هم باید پلی را که از اروند زده می‌شود آماده کند. قسمتی از این پل که متحرک است باید سریعتر تکمیل شود که مسئولیت آن با ایران است. با ارتباط این خطوط راه آهن سفر میلیون‌ها زائر ایرانی از طریق بصره به کربلا فراهم خواهد شد.

 

به گفته وزیر حمل و نقل عراق، ایجاد ارتباط بین دو کشور از طریق کرمانشاه نیز پیگیری خواهد شد همچنین خط سومی ایجاد می‌شود که مسافران دو کشور به راحتی انتقال داده شوند و همچنین تبدیل به مسیری برای حمل و نقل کالا شود.

وی در ادامه این نشست به توافق‌های دیگری که میان ایران و عراق صورت گرفت اشاره کرد و افزود: ما در زمینه همکاری بندری هم توافق کردیم که شرکت‌های روسی در بصره فعالیت خود را ادامه دهند و با وزارت راه و شهرسازی ایران به این تفاهم رسیدیم که طی دو هفته آینده در بصره جلسه داشته باشیم و برخی مسائل را که از نزدیک نیاز به همکاری دارد مورد بحث قرار دهیم.

 

زبیدی گفت: به علت لایروبی نشدن اروند رود ما نمی‌توانیم از بندر بصره استفاده کنیم و امیدواریم با لایروبی که روی این آبراه صورت می‌‌گیرد این آبراه بتواند بین بصره، آبادان و خرمشهر مسیر کشتیرانی ایجاد کند.

 

وی تاکید کرد: توافق دیگری بین شرکت هواپیمایی عراق و همه شرکت‌های دولتی و خصوصی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت. این توافقات در گذشته وجود داشته و توافق‌نامه جدیدی نیز در دست داریم. همه فعالیت‌هایی که ما در گذشته با ایران داشتیم توسعه می‌یابد. همچنین آماده هستیم که وزیر راه و شهرسازی ایران سفری به عراق انجام دهد.

 

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در این نشست توضیح داد: بدون تردید روابط بین دو کشور از طریق توافق‌نامه‌ها افزایش می‌یابد. تفاهم‌نامه‌هایی که در این سفر امضا شد با تفاهم‌نامه‌های پیشین بسیار متفاوت است. این توافق‌نامه‌ها عملی است در حالیکه توافق‌نامه‌ های پیشین نظری بودند.

 

زبیدی افزود: در این سفر زمینه عبور کشتی‌ها از اروند رود را فراهم کردیم همچنین انتقال زوار از مرز شلمچه به زودی تسهیل می‌شود که افزایش حجم تجارت بین دو کشور را در پی دارد.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره فعال کردن خط آهن ایران و بصره اظهار کرد: ما در این زمینه جدی و خواهان سرعت بخشی برای تکمیل این پروژه هستیم و برای آن اهمیت خاصی قائلیم هستیم. همه وسائل لازم برای این خط راه آهن در محل فراهم است تنها مشکلی که در این میان داریم وجود مین‌های باقی‌مانده از دوران جنگ است.

 

مدیر کل راه آهن عراق در تکمیل سخنان وزیر حمل و نقل عراق گفت: با راه آهن ایران توافق کردیم که جلسه ای در 18 دی ماه در محل اجرای این پروژه برگزار شود.

نشست اختتامیه مشترک "عباس آخوندی" وزیر راه و شهرسازی و "باقر جبر الزبیدی" وزیر حمل و نقل عراق عصر امروز چهارشنبه 10 دی در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.