منابع آگاه پزشکی در موصل (شمال عراق) از شیوع بیماری‌های مسری نظیر وبا در شهر خبر دادند و منابع رسانه‌ای از ابتلای چند نفر به «ابولا» و 26 نفر به ایدز، در این شهر خبر می‌دهند و اعلام می‌کنند که این بیماری‌ها از طریق تروریست‌های خارجی بویژه آفریقایی که وارد عراقی می‌شوند، انتقال یافته است.

خبرگزاری آلمان به نقل از یک پزشک آلمانی نوشت که 3 داعشی مبتلا به ابولا در بیمارستانهای موصل بستری شده‌اند.

«اکرم محمود» پزشک موصلی گفت که بیمارستان‌های «السلام» و «الجمهوری» در موصل تاکنون، 3 داعشی مبتلا به ابولا را پذیرش کرده‌اند.

از سوی دیگر، وبگاه خبری «السومریه» عراق، به نقل از یک مقام مسئول حزب دموکراتیک کردستان عراق در موصل نوشت: تکفیری‌های داعش، اجساد 5 نفر از اعضای خود را به دلیل ابتلا به طاعون آتش زده‌اند و بیماری‌های مسری در حال شیوع در شهر هستند.

برخی رسانه‌ها نیز اعلام می‌کنند که ویروس ابولا به شهر موصل رسیده است و این ویروس را تروریست‌هایی که از کشورهای آفریقایی به عراق آمده‌اند با خود آورده‌اند.

هرچند هیچ یک از این گزارش‌ها هنوز رسما تایید نشده‌، سازمان بهداشت اعلام کرده است که اگر این اخبار صحت داشته باشد، نتایج مصیبت‌باری برای منطقه خواهد داشت به ویژه که شمار پزشکان در مناطق تحت سیطره داعش بسیار اندک است و آنها موضعی منفی در قبال علم جدید پزشکی دارند.

این در حالی است که اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد، وجود اجساد بر روی زمین و عدم تدفین آنها، آلودگی آب و غذا دلیل شیوع بیماری‌های مسری مانند طاعون و وبا در موصل شده است.