تابه‌حال شده است که در مجلسی بدون دعوت، برای اهل‌بیت (ع) مداحی کنید؟

اصولاً تا دعوتم نکنند، مداحی نمی‌کنم.

وقتی به مجلسی دعوت می‌شوید، اینکه سخنران چه کسی است، برایتان مهم است؟

بیشتر خط فکری و مواضع سیاسی سخنران مجلس برایم مهم است. البته روضه‌خواندن یا نخواندن سخنران هم برایم مهم است.

نکته‌ی قابل‌تأملی که این روزها در هیئات و مجالس مذهبی به چشم می‌آید، این است که اقبال به مادحین از لحاظ تعداد مخاطب نسبت به سخنرانان بیشتر است.

درست است، اما عکس این قضیه هم اتفاق می‌افتد. بعضی سخنرانان از اقبال بیشتر و بهتری نسبت به مادحین برخوردارند. این موضوع تااندازه‌ای به کیفیت و شیوه‌ی بیان افراد مربوط است.

شما مناجات خوانی را از چه زمانی شروع کردید؟ از ابتدا با مناجات آغاز کردید یا به‌مرور وارد این حوزه شدید؟

دوران دفاع مقدس که در جبهه‌ها مداحی می‌کردم، با ایام محرم و فاطمیه تؤامان می‌شد. مناجات خوانی من از آنجا آغاز شد و بعد از آن هم با خواندن مناجات حضرت امیرالمؤمنین (ع) در «مسجد سیدالشهداء» ادامه پیدا کرد. بعد هم به خواست حاج ماشاءالله عابدی، در شب‌های ماه مبارک دعای ابوحمزه و دعای مسجد کوفه را خواندم.

مناجات خواندن از لحاظی با مداحی و سینه‌زنی تفاوتی ندارد. چون در همه‌ی این‌ها، افراد قصد اتصال به ائمه اطهار (ع) و تقرب به ذات اقدس الهی را دارند؛ اما فضای مناجات از لحاظ معنوی کمی با مداحی و سینه‌زنی متفاوت است، چراکه شرایط ویژه‌ای را می‌طلبد. کسی که در مناجات شرکت می‌کند باید از فضای مادی فاصله گرفته و متوجه مبدأ الهی باشد.

شما بیشتر با مناجات خواندن مشهور شده‌اید یا با ذاکری؟

هردوی این‌ها باید در کنار هم باشند. مداحی بدون مناجات خواندن چندان مؤثر نخواهد بود.

97

روضه‌خوان خوب کسی است که مناجات را هم به‌خوبی و با تسلط اجرا کند. از طرف دیگر مناجات خوانی موفق و مؤثر است که روضه را هم به‌خوبی بخواند.

البته انگار روضه‌های شما به‌نوعی مناجات است و مناجات‌هایتان، روضه است.

؟؟؟ به این دلیل سعی می‌کنم در فضای معنوی مناجات بمانم و آن را با روضه و مداحی پیوند ؟؟؟ مناجاتی که با توسل و روضه برای سیدالشهداء (ع) فاصله داشته باشد، بار معنوی نخواهد داشت.

نظرتان راجع به کف زدن در مجالس اهل‌بیت (ع) چیست؟ در جلسات خودتان از این کار استقبال می‌کنید؟

کف زدن در مراسم شاد مذهبی، بر شادی مجلس می‌افزاید؛ اما من بعد از تحقیق و بررسی‌هایی به این نتیجه رسیدم که این کار در شأن اهل‌بیت (ع) نیست. به‌عنوان‌مثال، تعدادی از مراجع تقلید تأکید کرده‌اند که در مکان‌های مذهبی مانند مسجد و تکایا کف نزنید؛ چراکه این کار در شأن این‌گونه مکان‌ها نیست؛ و یا مردم در محضر علما و مراجع تقلید کف نمی‌زنند، چون این کار را در شأن ایشان نمی‌دانند. با وجود این اعتقاد، چطور می‌توان کف زدن در مجلس ائمه‌ی اطهار (ع) را جایز دانست، درحالی‌که امام زمان (ع) صاحب و ناظر بر مجلس است؟

حاج مهدی سماواتی وقتی خلوت می‌کند، کدام نوحه و شعر را با خودش زمزمه می‌کند؟

در شرایط و فضاهای مختلف، اشعار و نوحه‌های متفاوتی به ذهنم می‌آید. چون تمام اشعاری را که حفظ می‌کنم برایم مهم و زیباست. هرکدام از آن‌ها در فضای خاصی به ذهن می‌آید. به زیارت ثامن‌الحجج (ع) که می‌روم، این شعر را برای خودم تکرار می‌کنم؛

مرا به این همه لطف و عطا پذیرفتی

سبب چه شد که به کویت گدا پذیرفتی

به‌جای آن‌که رهایم کنی، رهم دادی

کرم نمودی و گفتی بیا، پذیرفتی

در این چمن گل بی‌عیب می‌خرند ولی

مرا تو با همه‌ی عیب‌ها پذیرفتی

98

نظرتان درباره‌ی ارتزاق از راه مداحی چیست؟

یک روزی شخصی به صحرای کربلا آمد تا با کشتن امام حسین (ع) به ملک ری برسد. اگر من به‌عنوان مداح، از ذاکری در پی هر چیزی غیر خدا باشم، چه تفاوتی با طالب ملک ری دارم؟ من معتقدم فقط باید خالصانه رضایت خدا را در نظر داشت. طلب شهرت و پول و مقام در مداحی خالصانه جایی ندارد؛ اما هر نصیبی که ذاکر خالص از مداحی خود ببرد، عنایت و برکتی است که از سوی ائمه اطهار (ع). شخصاً درآمدی که از راه مداحی کسب کرده‌ام، به‌عنوان تبرک بین مردم پخش کرده‌ام تا دیگران از آن نصیب ببرند. چون این نوع درآمد را هرقدر هم که کم باشد، برکت زندگی می‌دانم.

از خلوت‌ها و تنهایی‌تان بگویید.

تنها می‌توانم از عنایات اهل‌بیت (ع) بگویم. اگر کسی به‌واقع متوجه آن بزرگان باشد، بسیاری از این کوچک نوازی را می‌تواند ببیند.

کاردار ما فکر کار ماست

فکر ما در کار ما آزار نیست

کم و کسر مادی و معنوی در زندگی‌ام ندارم. من حتی ذره‌ای نتوانسته‌ام نوکری آن‌ها را انجام دهم. ارادت به این خاندان این‌گونه است که حداقل در نسبت کوچکی به ما نشان می‌دهند که دلیلی ندارد برای غیر خدا حرفی بزنی.

در حال حاضر شغلتان چیست؟

سعی می‌کنم مداحی شغلم نباشد. مدتی در لوازم‌یدکی خودرو شروع کردیم و از آنجا مجتمع خدمات کامل خودرو راه‌اندازی کردیم. بعد از آن به گازسوز کردن خودروها مشغول شدیم. بعد از قطع گاز مایع کاملاً از حوزه‌ی خودرو خارج شدیم. در حال حاضر دفتر زیارتی راه‌اندازی کرده‌ایم.

 

بخش دوم این مصاحبه در این لینک


یکی از رسالت‌های «کرب‌وبلا» اطلاع‌رسانی در حوزه امام حسین علیه‌السلام است که در راستای این رسالت، رویدادهای خبری را پوشش می‌دهد و مصاحبه با افراد صاحب نظر را به صورت غیرجانبدارانه در جهت تبیین دیدگاه‌های مختلف منتشر می‌کند. در نتیجه نظر افراد مصاحبه شونده لزوما همان دیدگاه «کرب‌وبلا» نخواهد بود.