آنتوان بارا از مسیحیان سوری‌الاصل و ساکن کویت، نویسنده‌ و ادیب باذوق است که تاکنون بیش از 15 عنوان کتاب در حوزه‌هایی همچون ادبیات، رمان و داستان به رشته تحریر در آمده است.

کتاب «حسین در اندیشه مسیحی» به نام اصلی «الحسین فی‌الفکر المسیحی» تاکنون به 17 زبان ترجمه شده و در 5 دانشگاه نیز برای دوره‌های تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری مورد تأیید قرار گرفته است. او همچنین کتاب «زینب صرخه أکملت مسیره» با نام فارسی «زینب فریاد فرمند» را تالیف کرده و در سالهای اخیر به خاطر توجه یک غیرمسلمان نسبت به اهل‌بیت(ع) چند بار به ایران سفر کرده و مراسم رونمایی دو کتاب او در تهران برگزار شده است.

وی همچنین روزنامه‌نگاری است که در مجلات و روزنامه‌های معروف و مختلف فعالیت داشته و در حال حاضر سردبیر هفته‌نامه شبکه الحوادث و دبیر داخلی روزنامه الدیار کویت است.

این محقق و پژوهشگر مسیحی که 23 به گفته خود 23 سال برای نوشتن کتاب«حسین در اندیشه مسیحیت» و 13 سال برای کتاب« زینب فریا فرمند» راجع به شخصیت حضرت زینب(س) وقت گذاشته و به گفته خودش هر بار که برای چاپ این کتاب‌ها برده به مطالب جدیدی رسیده و دوباره اقدام به ویرایش این کتاب‌ها کرده است. امسال میهمان اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی در اهواز بود که از وی نیز تقدیر به عمل آمد.

«آنتوان بارا» مکتب تشیع را بالاترین درجه عشق الهی معرفی می‌کند و امام حسین (ع) را نه فقط متعلق به شیعه یا مسلمانان بلکه متعلق به همه جهانیان می‌داند و او را با عبارت «حسین گوهر ادیان» معرفی می‌کند. متن گفت‌وگو «با آنتوان بارا»

آقای دکتر ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید؟

من دکتر آنتوان بارا، روزنامه نگار و نویسنده 71 ساله و اصالتا سوری اما ساکن کویت هستم.

چند فرزند دارید؟

چهار فرزند و چهار نوه دارم. یکی از پسرانم به نام یوسف که 23 سال دارد و 11 سال است که مداحی می‌کند. وی آخرین فرزندم است که فوق لیسانس موسیقی دارد. تواشیح می خواند و در مدح پیامبر(ص) نیز سروده‌های زیادی دارد. در مورد مولانا نیز سروده های زیادی دارد.

در رابطه با آثارتان که در ایران رونمایی شد، توضیح بدهید.

دو کتاب «حسین در اندیشه و فکر مسیحیت» را 35 سال پیش تالیف کرده‌ام که نگارش این کتاب بیش از ده سال طول کشیده است. کتاب دیگری نیز به نام «زینب (س) که ادامه دهنده راه و فریاد امام حسین بود» را نوشته ام که تالیف آن نیز بیش از 10 سال طول کشیده است. این کتاب ها در ایران رونمایی شده است.


 

از نوشتن کتاب‌های عاشقانه تا تالیف کتاب برای سیدالشهداء


از چه زمانی شروع به نوشتن در رابطه با امام حسین (ع) کردید؟

من از کودکی و سنین جوانی در رابطه با امام حسین(ع) شروع به مطالعه کردم، اولین کتاب که خواندم «مقتل سیدمقرم» که یکی از مقتل های معروف شیعی است، بود. این کتاب را از یکی از دوستانم گرفته بودم و ضمن اینکه آن را می خواندم بر روی آن حاشیه می نوشتم، تا اینکه دوستم به من گفت حالا که تو حاشیه برای این کتاب می نویسی خودت هم کتابی را تالیف کن و جرقه های نوشتن از همانجا و در سن 17 سالگی در ذهن من زده شد. من از سن 22 سالگی شروع به نوشتن کردم که در ابتدا داستان های عاشقانه می نوشتم. بعد از آن به نوشتن تاریخ اسلام گرایش پیدا کردم. به دلیل اینکه منابع زیادی در این رابطه وجود داشت من بعد از یک مدت خسته و سردرگم شده بودم به همین دلیل برای مدتی از نوشتن متوقف شدم. اما دوستم به من گفت که برکت امام حسین(ع) به تو توان دوباره ای خواهد داد و بعد از آن من توانستم ادامه بدهم و این کتاب را به اتمام برسانم اما دیگر نتوانستم مانند آن کتاب را بنویسم.

 

امام حسین زندگی من را تغییر داد

 

نگرش شما نسبت به امام حسین (ع) چگونه است؟


امام حسین (ع) در زندگی شخصی من خیلی تاثیرگذار بوده است و توانست زندگی من را تغییر بدهد. وقتی انسان به امام حسین (ع) نگاه می‌کند از حالات دنیایی دور شده و به معنویات نزدیک می شود.