رادیو اروپایی «اوستن» نروژ در گزارشی از اربعین حسینی آن را «بزرگترین تجمع های دینی، سیاسی و بی نظیر" خواند و تاکید کرد که رسانه های غربی در عدم پوشش این اتفاق بزرگ جهانی با شرکت 20 میلیون نفر از 80 کشور و نادیده گرفتن آن یک خطای رسانه ای مرتکب می شوند.

در این گزارش آمده است: این عدم پوشش اربعین در رسانه های غربی ناشی از یک خلأ نیست بلکه بعید نیست که برخی قدرت های سیاسی و دینی در غرب که زمام امور رسانه های جهان را در دست دارند، مانع این امر باشند. صحنه هایی که تیم رادیویی ما از شبکه های ماهواره ای شیعی عراق رصد کرد، نشان می دهد که آنچه در اربعین اتفاق می افتد یک اتفاق دینی بی نظیر است؛ شرکت کنندگان در این اتفاق بالاتر از تعداد نفرات مراسم حج در مکه است .

رادیو مذکور سپس حضور گسترده ایرانی ها در مراسم اربعین را دارای ادله سیاسی همراه با ادله دینی توصیف می کند و می افزاید: این حضور گسترده ایرانیان پیامی به واشنگتن و دیگر دولت های غربی است که ما در توقف حملات داعش علیه عراق، در کنار این کشور هستیم و از بغداد، و شهرهای مقدسه مانند کربلا، نجف و سامرا دفاع می کنیم.

در ادامه گزارش رادیو «اوستن» آمده است: دولت های غربی و در راس آن آمریکا و انگلیس در مورد دلالت های این امور، یا دچار کوررنگی شده اند و یا حماقت؛ زیرا همچنان به حمایت احمقانه خود از دولتهای متحداشان در منطقه و در مقدمه آن سعودی و دیگر دولت های حاشیه خلیج (فارس) ادامه می دهند، دولت هایی که به خاطر تفکر تندروانه وهابی شان عملیات های اطلاعاتی گسترده ای علیه شیعیان در منطقه خصوصا عراق انجام می هند. عراقی که ایران حمایت خود را از آن اثبات مرده است.

این رادیو اروپایی تاکید می کند که تنها نظام وهابی سعودی نیست که از احیای مراسم اربعین وحشت زده است بلکه اسرائیل نیز به همین وضعیت دچار است و بیم آن دارد که عراق نیز مانند لبنان شود و حزب اللهی دیگر علیه اسرائیل شکل بگیرد .

رادیو «اوستن» به واشنگتن و انگلیس سفارش می کند که استراتژی خود در خاورمیانه و خصوصا عراق را تغییر دهند و تلاش کنند درهای دوستی به سمت شیعیان را باز کنند و در ادامه پل های ارتباطی خود با ایران را تقویت بخشند تا با هماهنگی با این کشور در مبارزه با تروریسم موفق تر عمل کنند.