مقامات محلی برای نظارت بیشتر بر برگزاری مراسم، برای نیروهای پلیس، امنیتی و محافظان مراسم اربعین آماده‌باش فوق‌العاده اعلام کردند.

یک منبع عراقی گفت آماده‌باش این نیروها برای روز شنبه است تا روند زیارت زائران از نظم خارج نشود.

همچنین برای تخلیه زائران از کربلا و بازگشت آنان به شهرهایشان در مناطق مختلف عراق یک اتاق عملیات ویژه با حضور وزیر حمل‌ونقل تشکیل شده است.

وزیر حمل‌ونقل برای نظارت بر عملیات تخلیه زائران شخصاً به کربلا رفته و در همین شهر مستقر شده است. گفته‌شده تعداد خودروهایی که به بازگشت زائران اختصاص‌یافته حدود 7 هزار دستگاه است که عمدتاً متعلق به دستگاه‌های دولتی و نظامی است و بیشتر شامل خودروهای سنگین و تریلر و کامیون می‌شود.

این در حالی است که در جریان عملیات نقل‌وانتقال زائران تاکنون 200 هزار تن از طریق هوایی و صدها هزار نفر نیز از طریق راه‌آهن سراسری عراق به کربلا منتقل‌شده‌اند. بااین‌حال، ظرفیت حمل‌ونقلی عراق با سیل زائران اربعین سازگاری نداشته و طی هفته گذشته همچنان یکی از مشکلات عراقی‌ها بحث بازگشت زائران به شهرهایشان بوده است.

منابع رسمی در کربلا همچنین از حضور هفت هزار موکب (هیئت) برای پذیرایی از زائران در مرکز کربلا و اطراف بین‌الحرمین گزارش کرده‌اند که این موکب‌ها علاوه بر تهیه و توزیع غذا، در برپایی چادرهای اقامتی نیز کمک کرده‌اند.

اوج زیارت اربعین که از حدود 15 روز پیش با حرکت اولین گروه‌های زائران با پای پیاده از بصره در جنوب عراق شروع‌شده و از 10 روز پیش با ورود اولین گروه‌ها به کربلا شروع شده بود، فردا شنبه است که در تقویم‌های شمسی قمری اربعین حسینی ثبت شده است.

گزارش از حرمین حسینی و عباسی و نیز محوطه بین‌الحرمین حاکی است که مراسم عزاداری و مداحی و نوحه‌خوانی جمعه‌شب با حضور مداحان اهل‌بیت ع در حال برگزاری است.

زائران ایرانی نیز گله به گله در صحن و اطراف حرم مشغول عزاداری و سینه‌زنی هستند.