شیخ مهدی کربلایی که نماز جمعه امروز کربلا را در حرم مطهر حضرت امام حسین  علیه‌السلام ایراد می‌کرد در ادامه افزود: کمال قدردانی را از کلیه‌ی کسانی که در احیای زیارت اربعین سهم داشتند داریم، از صاحبان کاروان‌های عزاداری و خدمت‌رسانی گرفته تا دستگاه‌های امنیتی و پزشکی و سازمان‌های محلی، به‌ویژه در کربلای معلا و نجف اشرف. همچنین از کارگزاران مبادی ورودی مرزی، فرودگاه‌ها و خدمت گذاران عتبات مقدسه و کلیه کسانی که در راستای تسهیل این زیارت برای زائرین تلاش کردند تشکر می‌کنیم و از خداوند متعال نیز می‌خواهیم که زیارت اربعین را از کلیه‌ی ارادتمندان امام حسین  علیه‌السلام قبول بفرماید.

وی همچنین به‌تمامی زائرین سفارش کرد تا از این راهپیمایی مقدس الهی نهایت بهره را در محقق کردن هدف والای «اصلاح معنوی و عملی مردم» با اقتداء به امام حسین  علیه‌السلام ببرند چراکه نهضت مقدس ایشان از همان آغاز-یعنی خروج از مدینه منوره- تا پایان راه، درراه رضای خدا و اصلاح وضعیت امت اسلامی بود.

کربلایی افزود: حضور اهل علم، فضلاء و طلبه‌های حوزه علمیه نجف در مسیر راهپیمایی اربعین فرصتی ارزشمند برای زائرین بزرگوار است تا در مورد مسائل دینی به آنان مراجعه کنند و در کاروان‌های عزاداری، نمازهای یومیه را به‌صورت جماعت و با ثواب بیشتری به‌جای آورند.

وی تأکید کرد: وظیفه‌ی امربه‌معروف و نهی از منکر، تنها مختص اصحاب علوم دینی نیست و کلیه‌ی زنان و مردان مؤمن در این زمینه مسئول‌اند. آنان با سفارش به جوانان و کلیه‌ی زائرین مبنی بر پایبندی به آداب زیارت و اجتناب از اموری که موجب آزار دیگران می‌شود و همچنین التزام به حجاب و عفاف و دوری از اسراف می‌توانند این وظیفه‌ی خطیر را به‌خوبی ایفاء کنند.

کربلایی در محور دیگری از سخنان خود به مسائل و مشکلات زائرین پرداخت و گفت: ازآنجاکه هرسال به تعداد زائرین اربعین به‌ویژه زائرین خارجی افزوده می‌شود، باید روند بهتری برای پذیرایی از آنان را پیش گرفت. امسال حدود دو میلیون زائر از کشورهای همسایه به کربلا مشرف شده‌اند، این در حالی است که آمار زائران در سال گذشته 750 هزار نفر بود و پیش‌بینی می‌شود این تعداد در سال آینده به سه میلیون نفر برسد. به همین دلیل از مسئولان مربوطه می‌خواهیم تا برنامه‌ای جامع و علمی به‌دوراز هرج‌ومرج برای گنجایش تعداد بیشتری از خیل عزاداران حسینی و ارائه‌ی خدمات به آنان طراحی کنند، خدماتی که از مبادی ورودی آغاز شود و تا بازگشت آنان به کشورهایشان آنان را همراهی نماید. اهمیت این مسئله بدان دلیل است که شهر کوچکی همچون کربلا در شرایط موجود، گنجایش پذیرش این تعداد انبوه از زائرین را ندارد.

وی در ادامه افزود: از کاروان‌های عزاداری می‌خواهیم تا در مهیاکردن فضایی مناسب برای زائرین در حرمین حسینی و عباسی (علیهماالسلام) نهایت تلاش خود را بکنند و از به‌کارگیری ابزارهای پر سروصدا بپرهیزند چراکه زیارت، نیازمند جوی آرام و همراه با خشوع قلب است و این ابزارها مانع قرائت قرآن، دعا و به‌جای آوردن نماز توسط زائرین می‌گردد.

نبرد با تروریست‌های داعشی و سفارش‌هایی در این مورد، تشکیل‌دهنده‌ی بخش پایانی سخنان خطیب جمعه کربلا بود. وی دراین‌باره گفت: برخی از عناصر داعش بر بعضی از مناطق عراق چیره شده‌اند و مناطقی که مرقد مطهر امامان معصوم (علیهم‌السلام) در آن واقع است- همچون سامرا- را تهدید می‌کنند. دستگاه‌های امنیتی نباید بر پیروزی‌های به‌دست‌آمده تکیه کنند و اطمینان خاطر داشته باشند چراکه چنین وضعیتی آنان را از خطر داعش غافل می‌کند!

وی ادامه داد: از مسئولان دولتی نیز می‌خواهیم تا طرح‌هایی بررسی‌شده برای بازپس‌گیری مناطقی ارائه دهند که داعش بر آن‌ها مسلط است تا به‌دوراز تنش‌های مذهبی و فرقه‌ای، به اهالی این مناطق اطمینان خاطر و امنیت داده شود. دفع خطر باید به‌گونه‌ای باشد که هدف اصلی، یعنی تحقق ثبات و امنیت برای تمامی مردم عراق را برآورده شود.

امام‌جمعه کربلا تصریح کرد: ضمن اینکه ما از کلیه تلاش‌ها برای مبارزه با فساد و برملا ساختن عناصر و آمار وهمی در برخی مؤسسات دولتی و امنیتی- که موجب هدر رفتن بیت‌المال و پیامدهای فاجعه‌بار امنیتی گردید- قدردانی می‌کنیم بر استمرار این تلاش‌ها جهت برملا شدن تعداد بیشتری از آمارهای کذب در مؤسسات دولتی تأکیدداریم چراکه وجود این آمارها بودجه‌های هنگفتی از دولت را هدر می‌کند که می‌تواند در خدمت‌رسانی به مردم هزینه شود.

کربلایی گفت: باید در این مورد اصول حرفه‌ای را رعایت کرد و در اعلام زوایای پنهان این پرونده کمی احتیاط نمود. از رسانه‌ها نیز می‌خواهیم تا به اعداد و ارقام غیررسمی و ثابت نشده اعتماد نکنند و به برخی جناح‌های مغرض اجازه ندهند تا چهره‌ی ارتش قهرمان عراق را زشت جلوه دهند، ارتشی که بسیاری از افراد خود را درراه عزت عراق فدا کرد. این جناح‌ها تلاش می‌کنند تا روحیه‌ی شهروندان عراقی را تضعیف کنند و روند پیروزی‌ها را مختل نمایند.

وی در پایان از همکاری شهروندان با نیروهای امنیتی قدردانی کرد و تلاش رسانه‌ها را برای انعکاس زیارت میلیونی اربعین گران‌قدر و ارزشمند توصیف نمود.