این روزها و در آستانه اربعین حسینی، کشور عراق میزبان زائران زیادی از کشورهای مختلف دنیا است که آمده‌اند تا با پای پیاده راهی زیارت کربلا شوند. این روزها نه تنها عراق بلکه جای جای این کره خاکی، بوی کربلا می‌دهد. این روزها اگر می‌خواهی عظمت حسین‌(ع) را درک کنی باید سری به همین مسیرهای منتهی به کربلا بزنی تا ببینی خاک کربلا چه بر دل‌های عاشقان آورده و چه شوری در وجود آنها برپا کرده است.

 

اما آنچه که مراسم اربعین امسال را متفاوت‌ از سال‌های گذشته و به نوعی دیدنی‌تر کرده، استقبال بی نظیر و میلیونی مردم و شیعیان از اقصی نقاط دنیا برای حضور در این حماسه معنوی است که لحظه به لحظه نیز بر خیل مشتاقان افزوده می‌شود. بر همین اساس با «عادل جعفر تقی الحمامی»؛ عضو هیئت‌ مدیره حرم مطهر حضرت ابوالفضل(علیه السلام)، پیرامون حال و هوای این روزهای کشور عراق و کربلا و تمهیدات اندیشیده شده برای خدمات رسانی بهتر به زائران به گفت‌وگو نشستیم.

 

آنچه می‌خوانید تشریح فعالیت‌های حرم حضرت عباس علیه السلام و عتبات مقدس عراق در خصوص مراسم اربعین حسینی امسال با توجه به حضور میلیونی و بی نظیر زائران است. با ما همراه باشید.

 

عتبات مقدسه کربلا، برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری مراسم اربعین را از چه زمانی آغاز کرده است؟ 
هرساله، تمام اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط عتبات مقدسه کربلای معلی به منظور برگزاری مراسم اربعین حسینی بعد از اتمام مراسم روز عاشورا یعنی چهل روز قبل از اربعین آغاز می‌شود. امسال نیز طبق سال‌های گذشته همین اتفاق رخ داده است.

 

این درحالیست که امسال با حضور ویژه‌ای از مردم عراق و شیعیان دنیا در مراسم پیاده‌روی اربعین روبرو شده‌ایم. برآورد شما از این حضور که به عقیده مسوولان کشور عراق، میلیونی است، چیست؟ 
دقیقا؛ همین طور است. هر چه پیش می‌رویم، تعداد جمعیت افرادی که در مراسم اربعین حضور پیدا می‌کنند، سال به سال افزایش پیدا می‌کنند. و البته این درحالیست که امسال روز عاشورا نیز با جمعیتی برابر با جمعیتی که هر سال در روز اربعین به کربلا وارد می‌شدند ، مواجه بودیم. ما در مراسم روز عاشورا در سال های قبل، بیشتر میزبان مردم کربلا بودیم. این استقبال بی نظیر مردم، برای ما جای حیرت فروان دارد.

 

آیا طبق سال‌های گذشته، مکان‌هایی برای اسکان زائران در مسیرهای پیاده‌روی منتهی به کربلا پیش بینی شده است؟ 
بله پیش بینی شده است. البته با توجه به این که جمعیت بسیار زیاد رانده شده‌ای از مردم عراق که شهرهای آنها توسط تروریست‌های تکفیری اشغال شده است، به سمت کربلا آمده‌اند، اکثر آنها از ماه‌ها پیش در مدینه الزائرینی ( مجموعه‌های مسکونی احداث شده در راه‌های منتهی به کربلا) که برای زائران روز اربعین تدارک دیده شده است، اسکان داده شده‌اند. لذا امسال با توجه به این‌که این جمعیت از افراد را نیز در کنار خیل عظیمی از زائران اربعین داریم ، ۶ مدینه الزائرین دیگر (شهر اسکان زائرین) در کنار مبادی ورودی به کربلا احداث شده که آنها در سال‌های گذشته وجود نداشته‌اند.

 

n00171703-r-b-001.JPG

 

چه خدماتی در این مدینه الزائرین‌ها به زائران ارائه می‌ شود؟ 
عتبات مقدسه در ایجاد راه‌های خلاقانه به منظور ارائه خدمات ویژه به زائران در حال رقابت‌اند. چه بسا خدماتی را ما در این مناطق اسکان زائرین به آنها ارائه می‌کنیم که شهروندان در خانه‌های خودشان هم این خدمات و سرویس‌ها را ندارند.

 

توزیع غذا بین زائران چگونه انجام می‌شود؟ 
حرم حضرت عباس علیه السلام به تنهایی از روزهای گذشته در هر وعده غذایی (صبحانه؛ ناهار و شام)، ۳۰ هزار پرس غذا در مدینه الزائرین و در مسیرهای منتهی به کربلا بین زائران توزیع کرده‌ است. روال کار نیز به این صورت است که در هر زمان و هر ساعتی از شبانه روز که زائر وارد مدینه الزائرین می‌شود، غذای گرم برای او سرو می‌شود.

 

امکانات دیگر هم غیر از مکان اسکان و وعده‌های غذایی، به زائران ارائه می‌شود؟ 
۲۵۰ هزار تخته پتو نیز بر ای اسکان زائران، به هیئت‌ها، حسینه‌ها و تمام موکب‌های مستقر در سراسر مسیر منتهی به کربلا و در تمام استان‌های مجاور، توزیع شده است تا به زائران ارائه و در اختیارشان قرار گیرد.

 

در خصوص اقدامات بهداشتی و پزشکی چه فعالیت‌هایی انجام شده است؟ 
ما در مسیر پیاده‌روی زائران به سمت کربلا، اقدام به استقرار ایستگاه‌های سیار بهداشتی امدادی به منظور ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی نموده و این مراکز نیز هر چند ساعت یکبار برای خدمت رسانی بهتر، مکان استقرارشان را تغییر می‌دهند. همچنین حضور دکترهای خانم و آقا به همراه پرستاران در این پایگاه ها تدارک دیده شده است.

 

چه تمهیداتی در خصوص بیمارانی که نیاز فوری به اعزام به بیمارستان دارند، اندیشیده‌اید؟ 
در صورتی که بیماری نیاز به اعزام به بیمارستان داشته باشد، با آمبولانس های مستقر در مسیرها، این امر صورت می‌گیرد. ما با استقرار ده‌ها دستگاه آمبولانس و اختصاص مسیرهای ویژه برای انتقال بیماران که از مسیر حرکت زائران و تردد خودروها مجزاست، سعی در ارائه خدمات بهتر پزشکی به بیماران و نیازمندان که امکان درمان آنها در محل وجود ندارد، نموده و بیماران را به بیمارستان‌های مرکزی کربلا و نجف اعزام می‌کنیم.

 

n00171703-r-b-019.JPG

 

با توجه به شلوغی جمعیت در مسیرهای پیاده‌روی و همچنین روز اربعین در کربلای معلی، چه برنامه‌ریزی‌هایی برای جلوگیری از گم شدن افراد به خصوص کودکان انجام شده‌ است؟ 
امسال بیش از ۲ میلیون کارت شناسایی برای کودکان در مسیرهای پیاده روی منتهی به کربلا چه از جنوب و چه از شمال عراق آماده شده است و مراکز مفقودین و گم شدگان نیز در این مسیرها مستقر شده اند. این مراکز به محض اینکه کودکی را در این مسیر مشاهده کنند که این کارت به گردنش آویزان نیست، یک کارت شناسایی برای او صادر و نام، نام خانوادگی، نام پدر و شماره تلفن خانواده کودک را بر روی آن ثبت می‌کنند تا در صورت مفقودی دسترسی به خانواده های آنها بسیار راحت‌تر باشد. همچنین یک شبکه اینترنتی آنلاین در تمامی این مراکز تدارک دیده شده که مشخصات تمامی افراد گمشده به صورت آنلاین روی شبکه قرار می‌گیرد . اگر کودکی مفقود شود با جستجو در اولین مرکز گمشدگان می توان محل استقرار او را مشخص کرد. تلفن‌های رایگانی نیز در این مراکز به مسوولین داده شده تا به محض اینکه کودکی را پیدا کردند با خانواده‌شان تماس گرفته و آنها را از اینکه فرزنداشان در اختیار عتبات است، مطلع نمایند.

 

از آنجایی که مسیرهای منتهی به کربلا از ۵۰ کیلومتری مسدود و هیچ خودرویی حق ورود به کربلا را ندارد، آیا امکانان انتقال خودرویی زائران به کربلا در این محدوده وجود دارد؟ 
حرمین شریفین امام حسین و حضرت عباس علیهما السلام، دو هزار دستگاه از ناوگان حمل و نقل خود را در اختیار انتقال زائران به کربلا قرار داده‌اند و از نقاط منع به آمد و شد( نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ و بعضی اوقات ۵۰ کیلومتری کربلا) که هیچ خودرویی حق ورود به کربلا را ندارد، این خودروها با توجه به مجوزاتی که از حکومت محلی دارند، زائران نیازمند و مایل به استفاده از خودرو را از این مسیرها به کربلا منتقل می‌کنند. همچنین حرمین شریفین، ۴ هزار دستگاه خودرو دیگر را اجاره کرده و هماهنگ با حکومت محلی کربلا برای آنها مجوز حمل و نقل و تردد صادر کرده است. این چهار هزار خودرو به کمک دو هزار دستگاه خودرو حرم مطهر آمده و فرایند انتقال زائران را انجام می‌دهند. نقاطی را نیز در خارج کربلا به صورت ترمینال پیش بینی کرده ایم که زائران را بعد از اتمام مراسم اربعین به صورت رایگان و به حساب حرمین شریفین، به استان های شمالی و جنوبی عراق منتقل می‌کنند.

 

یکی از مهمترین مسائل پیش روی کشور عراق در حماسه عظیم اربعین حسینی، تامین امنیت زائران است. تا چه اندازه این مهم محقق شده است؟ 
نکته قابل توجه در مراسم اربعین حسینی، تامین مسائل امنیتی است که بیش از ده‌ها هزار پرسنل امنیتی کشور عراق به اضافه ده‌ها هزار نفر از نیروهای داوطلب مردمی برقراری امنیت را در طول مراسم اربعین امام حسین امسال برعهده دارند. این پرسنل با نصب دوربین‌های نظارتی در شهر قدیمی کربلا که پیرامون عتبات مقدسه است و همچنین در مسیرهای منتهی به کربلا، تردد و حرکت افراد را کنترل کنند. همچنین یک سری ماشین‌های مین یاب در سطح شهر و مسیرهای منتهی به کربلا مستقر شده‌اند که در حال تردد در مسیر بوده و خودروهای بمب گذاری شده احتمالی را کشف می‌کنند. غیر از ماشین های مین یاب دستگاه های دستی مین یاب نیز در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفته است و امنیت حداکثری این مراسم را تامین می‌کنند.

 

n00171703-r-b-006.JPG

 

آماری از تعداد زائر وارد شده به کشور عراق و شهر کربلا تا این لحظه دارید؟ 
هیچ گونه آمارهای رسمی از تعداد زائرانی که تا کنون وارد کربلا شده اند وجود ندارد اما پیش بینی ها ی انجام شده توسط وزارت کشور، وزارت امور خارجه و گیت های فرودگاهی حاکی از حضور بیش از ۲۰ میلیون زائر در روز اربعین در کربلای معلا است.