"حسین الشریفی" روز یکشنبه اعلام کرد: پس از وقایع ماه ژوئن گذشته، یک گروه متخصص آثار باستانی وابسته به داعش، آثار باستانی استان‌های نینوا و صلاح‌الدین را ربودند و آن‌ها را به اراضی اشغالی فلسطین و آمریکا قاچاق کردند.

شبکه عراقی سومریه به نقل از الشریفی نوشت: عناصر داعش، برخی از آثار باستانی را به‌وسیله سوداگران به کشورهای منطقه و خارجی فروختند و این در حالی است که آن کشورها آگاه بودند که این آثار باستانی از عراق ربوده شده است.

وی از سازمان ملل و سازمان یونسکو خواست، با دولت عراق همکاری کنند تا بتواند آثار ربوده شده را برگرداند.

اداره بازپس‌گیری آثار باستانی عراق، در تاریخ دوم نوامبر سال جاری میلادی، از سازمان یونسکو خواست کمیته‌ای بین‌المللی برای سامان‌دهی به تلاش‌ها جهت مقابله با خطر قاچاق آثار باستانی عراق تشکیل دهد و با وضع قانونی بین‌المللی، هرگونه سوداگری با این آثار باستانی را جرم اعلام کند.

سازمان بین‌المللی یونسکو، در تاریخ 30 ژوئیه سال جاری میلادی، با برگزاری همایشی هشدار داد که سازمان داعش، قطعه‌هایی از آثار باستانی عراق و سوریه را به‌واسطه مافیای قاچاق، می‌فروشد تا هزینه‌های خود را تأمین کند. داعش همچنین بقیه آثار باستانی دینی و تاریخی را به این بهانه که حکم بت دارند، تخریب می‌کند.

داعش به این بهانه، ده‌ها مسجد، کلیسا، بارگاه و نشان تاریخی و مذهبی را در استان‌های نینوا و صلاح‌الدین و دیالی و الانبار، نابود کرد.