به نقل از خبرگزاری نهرین، وزیردفاع عراق تأکید کرد: عملیات آزادسازی موصل از دست تروریست‌ها فقط به دست نیروهای عراقی صورت می‌گیرد و این ما هستیم که موصل و سایر استان‌ها را پاک‌سازی می‌کنیم.

همچنین نیروهای پیشمرگ ها هم‌اکنون در اطراف موصل مستقر هستند و نیروهای ارتش عراق هم با پیشروی‌های اخیر، خود را به نزدیک مرزهای جنوبی استان نینوا رساندند.

فرار تروریست‌ها از صلاح‌الدین

در پی پاک‌سازی کامل شهرستان بیجی از وجود تروریست‌های داعش، تروریست‌ها فرار جمعی از مناطق نزدیک استان صلاح‌الدین عراق را آغاز کردند.

محمد البعاج عضو جنبش موسوم به افسران آزاد عراق اعلام کرد: گروه تروریستی داعش فرار از مناطق مسکونی نزدیک استان صلاح‌الدین را آغاز کرده‌اند. همچنین فرماندهان بلندپایه این گروه به سوریه گریخته‌اند.

نیروهای امنیتی عراق بر اساس طرحی امنیتی، با حمله به بیجی در شمال صلاح‌الدین، این شهرستان را به‌طور کامل از وجود اعضای گروه تروریستی داعش پاک‌سازی کرده‌اند.

انهدام انبار سلاح داعش در موصل

منبعی محلی از انهدام یک انبار بزرگ سلاح مربوط به گروه تروریستی داعش در مرکز موصل خبر داد.

این انبار حاوی ده‌ها خمپاره و موشک و مقادیر زیادی سلاح سبک و متوسط و دیگر تجهیزات نظامی بود.

این منبع که نخواست نامش فاش شود افزود: هنگام حمله شماری از اعضای گروه داعش در داخل این انبار حضور داشتند اما وی شمار کشته‌ها و زخمی‌های این حمله را مشخص نکرد.

آوارگی دو میلیون شهروند عراقی

العربیه گزارش داد؛ نیکلای ملادینوف نماینده سازمان ملل در عراق در گزارش خود به شورای امنیت گفت: راهبرد دولت عراق برای همکاری با کردها و تجهیز جنگجویان عشیره‌ها در مبارزه با داعش در حال به ثمر نشستن است.

ملادینوف افزود: از ابتدای امسال تاکنون ده هزار عراقی کشته و بیش از بیست هزار نفر زخمی شدند. یک‌میلیون و نه‌صد هزار نفر هم در این مدت از خانه‌های خود در عراق آواره شدند.

وی خاطرنشان کرد: ثبات عراق با مشارکت همه طرف‌ها به‌ویژه ساکنان محلی مناطق درگیری در این کشور، امکان‌پذیر است.

نماینده سازمان ملل گفت: راهبرد امنیتی در مبارزه با داعش شامل حمایت از ساکنان محلی و ادغام آن‌ها در نیروهای مسلح و بازنگری در ساختار این نیروها و پیشمرگ هاست. این راهبرد همچنین بر همکاری با ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش و نیز کشورهای همسایه عراق تأکید دارد. ما از همکاری دولت عراق با قبیله‌ها و عشیره‌ها در این کشور استقبال می‌کنیم.