رئیس سازمان حج وزیارت در این دیدار گفت: بحمدالله تعاملات میان دو کشور تعاملات وسیعی است و در این میان تعداد زائرانی که به عراق اعزام می شوند، قابل توجه است.

وی افزود: امیدواریم با پیروزی های بدست آمده در عراق ، شرایط برای افزایش تعداد زائران اعزامی به عتبات فراهم شود.

مهندس اوحدی در این دیدار به مبالغ دریافتی از زائران بابت ویزا و عوارض در فرودگاه نجف اشاره کرد و بیان کرد:امیدواریم اقدامات لازم در خصوص یکسان سازی این هزینه ها صورت گیرد.

وی افزایش تعداد زائران اعزامی به عراق را مشروط به توسعه زیرساخت های رفاهی در عراق دانست و گفت: ما خواهان آن هستیم که تعداد زائران اعزامی به عتبات به بیش از 2 میلیون نفر در سال افزایش یابد اما بسترهای خدماتی در کربلا، نجف و کاظمین برای پذیرایی از این تعداد زائر آماده نیست.

وی ابراز امیدواری کرد: بحمدالله با توجه به روابط خوبی که میان دو کشور حاکم است، ایرانی ها تمایل دارند که در این کشور سرمایه گذاری کنند و اقداماتی در این خصوص در ایران در حال انجام است.

رئیس سازمان حج و زیارت در این رابطه ادامه داد: پیش از این سازمان حج و زیارت تنها مسئولیت ساماندهی و اعزام زائران عتبات را بر عهده داشت اما امروز رویکرد ما توسعه زیرساخت های خدماتی به زائران عتبات و اقدام در این حوزه است.

مهندس اوحدی بیان کرد: در همین راستا «شرکت توسعه و عمران امید زائر» در راستای توسعه زیرساخت های خدماتی به زائران عتبات و همچنین «شرکت توسعه سرمایه گذاری مهر و ماه» با رویکرد سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های خدماتی و رفاهی زائران عتبات با حضور شبکه بانکی کشورمان و بخش خصوصی تاسیس شده است.

وی در ادامه به پروژه تاسیس زائر سرا در چزابه، هتل در شلمچه و مرز مهران اشاره کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت اشاره کرد: امروز برای زائران عراقی که وارد ایران می شوند، هیچ زیرساختی برای پذیرایی از آنان در مرز وجود ندارد که امیدواریم با پروژه هایی که در برنامه داریم، این کمبودها برطرف شود.

وی اضافه کرد: در داخل عراق نیز چهار پروژه در خصوص اسکان زائران و تأسیس آشپزخانه در برنامه است.

آقای اوحدی به تأسیس یک آشپزخانه صنعتی در کربلا اشاره کرد و گفت: با تاسیس این آشپزخانه غذای سالمی به زائران ارائه می شود و تأسیس آشپزخانه مشابه در نجف در دست برنامه ریزی است.

وی ادامه داد: برای احداث هتل در کربلا و نجف برای اسکان زائران در حال برنامه ریزی هستیم.

اوحدی ابراز امیدواری کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته در مسیر ارتقای خدمات دهی به زائران، تعداد زائران ایرانی در آینده به بیش از دو میلیون نفر افزایش یابد.

وی به برنامه ریزی برای ساماندهی زائران اربعین اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی در این خصوص صورت گرفته است. سال گذشته بیش از 500 هزار ایرانی در همایش اربعین حضور داشتند که پیش بینی ما این است که این میزان در سالجاری افزایش یابد.

وی اسکان در کربلا را به عنوان یکی از مشکلات در اربعین سال گذشته یادآور شد.

رئیس سازمان حج به صدور ویزا در لب مرز اشاره کرد و گفت: این موضوع سال گذشته موجب تجمع و ازدحام زائران در مرزها می شد که امیدواریم این مشکل نیز چاره اندیشی شود.

در ادامه این دیدار وزیر گردشگری عراق گفت: روابط ایران و عراق روابط وسیعی است و جمعیت زیادی از زائران ایرانی به زیارت عتبات می آیند که خدمات رسانی به آنان نیازمند برنامه ریزی و هماهنگی است و در این راستا می توانیم کمیته های مرکزی تشکیل دهیم.

وی افزود: مشکلاتی در مرزها وجود دارد که می توانیم با تشکیل کمیته های عملیاتی مشترک این مشکلات را مرتفع نماییم.

وزیر گردشگری عراق ادامه داد: ما در رفتار با زائران باید بر مبنای مقررات و قوانین عراق عمل کنیم، اما ارزش زائران امام حسین(ع) فراتر از مقررات است و سعی داریم قوانین جدیدی برای رفاه حال زائران ارائه دهیم.

در ادامه این مراسم آقای زبیدی معاون وزیر گردشگری عراق به مشکل زائران انفرادی اشاره کرد و گفت: زائران انفرادی به لب مرز می آیند و هیچ شرکت عراقی مسئولیت آنها را به عهده نمی گیرد و معمولا مدت زیادی را در مرز معطل می مانند و در کربلا و نجف و کاظمین با مشکلات زیادی مواجه می شوند.

وی از رئیس سازمان حج و زیارت درخواست کرد برای این گروه از زائران چاره اندیشی شود تا در قالب کاروان به عراق عزیمت نمایند.