حسن صحت وابسته فرهنگی ایران در لبنان در سال‌های آخر عمر جرج جرداق نویسنده کتاب «علی؛ ندای عدالت انسانی» ضمن دیدار با او در خصوص فعالیت‌های فرهنگی جرداق با او به گفتگو پرداخت که با توجه به درگذشت این نویسنده لبنانی خبرگزاری ابنا گفتگوی جورج جرداق را دوباره منتشر می‌کند.

در ابتدای این دیدار، وابسته فرهنگی ایران در لبنان با ذکر مقدمه‌ای به چگونگی ورود کتاب «علی؛ ندای عدالت انسانی» به ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و تلاش شاه برای جلوگیری از ترجمه و چاپ آن اشاره کرد.

جرج جرداق ضمن تأیید این مطلب گفت: دقیقاٌ به خاطر می‌آورم که دلیل مخالفت شاه ایران با این کتاب دو موضوع بوده است. اول آنکه در این کتاب فصلی وجود داشت با عنوان "ملوک ستمگر "که شاه تصور نمود که هدف ، مقابله و مخالفت با نظام شاهنشاهی است و دیگر اینکه چون در این کتاب عدالت امیر المومنین و توجه آن حضرت به محرومین و مستضعفین برجسته بوده است، سرویس امنیتی ایران تصور نموده که هدف این کتاب، تبلیغ اندیشه‌های سوسیالیستی و کمونیستی است.

نویسنده کتاب «علی؛ ندای عدالت انسانی» در پاسخ به این پرسش که چه بخشی از زندگانی امیرالمؤمنین‌(ع) او را تحت تأثیر قرار داده است؟گفت: تمامی رفتار علی‌(ع) سرشار از انسانیت، عدالت و گذشت بوده است. چه آنجا که ابن ملجم را می‌بخشد، چه آنجا که از روی خشم دشمنان را نمی‌کشت، چه در هزینه نمودن بیت‌المال و چه در دوران کوتاه حکومتش و مقام علی‌(ع) از مقام بسیاری از انبیا بالاتر است.

جرداق با ذکر خاطره‌ای از دوران کودکی‌اش علت اینکه از بین همه انبیا، اوصیا، اولیا و صالحین به سراغ بررسی زندگانی امیر المومنین حضرت علی‌(ع) رفته است، گفت: متولد جنوب لبنان هستم‌(منطقه مرجعیون) در دوران ابتدایی بسیار زیاد از مدرسه فرار می‌کردم و علاقه‌ای به یادگیری درس نداشتم . حتی اولیا مدرسه مرا تنبیه بدنی می‌کردند که آن‌هم تأثیری نداشت . تا اینکه روزی برادر بزرگ‌ترم کتاب "نهج‌البلاغه" را به‌عنوان تنبیه به من می‌دهد تا هم آن را بخوانم و هم چند بار از روی کل آن رونویسی کنم.

وی ادامه داد: وقتی در آن سنین، نهج‌البلاغه را می‌خواندم، چیز زیادی از آن نمی‌فهمیدم، ولی این کتاب را برای خود نگاه داشتم و مجدداٌ در دوران نوجوانی و جوانی آن را خواندم و در این زمان بود که عباراتی از حضرت علی‌(ع) توجه مرا به خود جلب نمود و تصمیم گرفتم تا درباره حضرت علی‌(ع) تحقیق کنم.

جرداق گفت: کتاب‌های بسیاری را که در مصر و دیگر کشورها در خصوص زندگانی حضرت علی‌(ع) نگاشته شده بود، را مطالعه کردم. اما هیچ‌کدام آن‌گونه که شایسته حضرت علی‌(ع) و نهج‌البلاغه است، نگاشته نشده بود و این باعث شد که تصمیم به نوشتن کتابی در خصوص آن حضرت بگیرم که ماحصل آن تألیف کتاب «الامام علی صوت العداله الانسانیه» شد.

وی در پاسخ به این پرسش که شما با یافتن چنین آموزه‌هایی در افکار و مرام امیرالمؤمنین‌(ع)هنوز خود را مسیحی می‌دانید؟ پاسخ داد: من عاشق این مرام و انسانیت علی‌(ع) هستم و باید بگویم با این نگاه من خود را از شیعیان علوی و از علویون می‌دانم.