با فرا رسیدن ماه محرم حضرت اباعبدالله الحسین‌(ع) شیعیان و محبان حسینی در هر نقطه از این کره خاکی که باشند٬ به سوگ نشسته و به این مصیبت عظمی خون می‌‎گریند.

عزاداری حضرت سیدالشهداء‌(ع) شیعه و غیرشیعه نمی‌‎شناسد و همانطور که تاکنون رسانه‎های جهانی منعکس کرده‎اند٬ بسیار از اهل سنت و حتی غیرمسلمانان در هیئات و دسته‌های عزاداری حضرت امام حسین‌(ع) به سوگ نشسته‎اند.

یکی از کشورهایی که شیعیان در ماه محرم به عزاداری و سوگواری شهادت حضرت امام‌حسین‌(ع) و یاران باوفای ایشان پرداختند کشور «موزامبیک» در جنوب قاره آفریقاست.

در این کشور که به ندرت و شاید اصلا خبری از آن در رسانه‌های داخلی منتشر نمی‌شود مراسم عزاداری و سوگواری سیدوسالار شهیدان با شکوه خاصی برگزار شد که برای نخستین بار است که تصاویری از این مراسم در خبرگزاری ابنا منتشر می‌شود.

در دهه اول محرم مسجد امام علی‌(ع) در شهر نامپولا (Nampula) میزبان دهها تن از شیعیان و محبان اهل‌بیت عصمت و طهارت بود که علاوه بر عزاداری و سوگواری به یاد شهدای کربلا سعی کردند تا فرهنگ عاشورا را در خیابان‌های این شهر به غیرشیعیان معرفی کنند.

شیعیان شهر نامپولا راهی را برای ترویج فرهنگ غنی تشیع و ماجرای تشنگی حضرت اباعبدالله الحسین‌(ع) انتخاب کردند که در نوع خود منحصر به فرد است و بسیاری از غیرمسلمانان این شهر را به فکر و تأمل واداشت.

این شیعیان در اقدامی بسیار جالب٬ برای ترویج تشیع و ماجرای عاشورا به توزیع آب معدنی روی آوردند.

آنان ماجرای تشنگی حضرت امام حسین‌(ع) را بر روی کاغذهایی نوشته و سپس به بطری‎های آب معدنی ضمیمه ‏کردند.

پس از اتمام مجهز کردن بطری‎های آب معدنی به ماجرای واقعه کربلا و تشنگی حضرت سیدالشهداء‌(ع)٬ کار توزیع آغاز شد و این محصول فرهنگی را به دست مردم شهر رساندند.

در حین توزیع این آب‌معدنی‌ها گاهی مردم نامپولا در مورد نوشته‌های عاشورایی سوالاتی می‌‎پرسیدند که این جوانان به آنان پاسخ می‌‎دادند و مردم را با راه راستین حضرت حسین بن علی‌(ع) آشنا می‌‎کردند.

دومین اقدام جالب این دلدادگان حسین‌(ع) این بود که آنان در راه عشق به مولای خود با اهدای خون، گوشه‌های از عشق و ارادت خود را به سالار شهیدان، ابراز کرده و در پیروی از مکتب امام حسین‌(ع) برای نجات جان انسانی نیازمند یاری رساندند.