به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در انگلیس است، اعلام کرد که این تصمیم پس‌ازآن اعلام شد که تروریست‌های داعش نشستی را با مدیران مدارس در یک مسجد محلی در نزدیکی شهر دیر الزور برگزار کردند.

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد که تروریست‌های داعش بیشتر مدارس را در شهرها و مناطق استان دیرالزور که بیشتر آن را تحت تصرف خود درآورده‌اند، بستند.

در این بیانیه آمده است: "تا زمانی که معلمان یک دوره امور شرعی ببینند و تا زمانی که شیوه‌های آموزشی جدید به‌جای روش‌های کفرآمیز کنونی تدوین شود، این مدارس بسته خواهد ماند".

در آغاز سال تحصیلی در سپتامبر تروریست‌های داعش روش‌های تدریس را در مناطق تحت تصرف خود تغییر داده و دو درس شیمی و فیزیک را حذف کردند.

فعالان سوری اعلام کردند: داعش می‌خواهد ساعاتی را در آن دروس شیمی تدریس می‌شد به آموزش امور دینی اختصاص دهد.

ابو حسین الدیری، یک فعال سوری اعلام کرد: داعشی‌ها تأکید کرده‌اند که فقط دین را تدریس خواهند کرد. منطق آن‌ها این است که هرگونه علم و آگاهی مختص خالق است و به همین دلیل حتی نباید جدول‌ضرب نیز آموزش داده شود!

بر اساس تصاویری که فعالان سوری در فضای مجازی منتشر کرده‌اند برخی از ساکنان محلی نسبت به بسته شدن مدارس اعتراض کرده‌اند.

گروه تروریستی داعش ظرف چند ماه گذشته صدها تن را به این اتهام که آن‌ها "کافر هستند" بازداشت و یا به صلیب کشیده یا اعدام کرده است.

این افراد به این دلیل کافر خوانده‌شده‌اند که به دستورات تروریست‌های تکفیری داعش عمل‌نکرده یا نسبت به آن اعتراض کرده‌اند.

این در حالی است که آمریکا از بسته شدن مدارس در استان دیر الزور در شرق سوریه و تلاش داعش برای اجباری کردن شیوه‌های تدریس خود برای ترویج افکار آن بسیار ابراز تأسف کرد.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: ما از گزارش‌ها در این زمینه بسیار متأسفیم و داعش معلمان را وادار خواهد کرد به ترویج افکار آن بپردازند و این برخلاف خواسته سوری‌ها درزمینهٔ آزادی، سازش و کرامت است.

ساکی افزود:‌ یک گروه مسلح نماینده هیچ دین و عقیده‌ای نیست و هرگز در هدف قرار دادن گروه‌های مخالف خود کوتاه نخواهد آمد چراکه سیاست‌هایش را از طریق ارتکاب جنایت اجرایی می‌کند.