این روزها مردم دنیا با شروع شدن ماه محرم خود را برای عزاداری سرور و سالار شهیدان آماده کرده‌اند. این عزاداری در جای جای دنیا به چشم می‌خورد. 

در ادامه به بررسی عزاداری‌ها در پاکستان می‌پردازیم؛ 

بنابراین گزارش؛ اکثر شیعیان با شروع ماه محرم جامه سیاه بر تن می کنند، چراغ منازل خود را خاموش می‌کنند و هنگام خواب از رخت‌خواب استفاده نمی کنند. 

2697834_832.jpg

براساس این گزارش؛ پخت و پز غذا به ویژه در خانه سادات تعطیل می‌شود و بیشتر مردم از صبح تا غروب در مجالس عزا شرکت می‌کنند. چپه کردن ظروف غذاخوری و خاموش کردن اجاق پخت و پز تا پایان محرم از دیگر رسوم متداول مردم پاکستان به ویژه روستائیان در ماه محرم است. 

بنابراین گزارش؛ در بین مردم رسم است که کسی نمی خندد و چنانچه کسی با صدای بلند بخندد به وی تذکر داده می‌شود که در ماه محرم از چنین خنده‌هایی پرهیز کند. 

براساس این گزارش؛ تزئین علم حضرت عباس (ع)، ساختن ماکت امام حسین (ع)، درست کردن تابوت شهدای کربلا و آراستن ذوالجناح اسب امام حسین (ع) برای هیئت‌های عزاداری از جمله رسوم مردم پاکستان در عزاداری سالار شهیدان است. «نعره حیدری» نیز جزو شعارهای محبوب شیعیان پاکستان است. 

2697835_727.jpg

بنابراین گزارش؛ این سنت به این صورت است که یک نفر با صدای بلند عبارت نعره حیدری را در بین جمعیت فریاد می زند و بقیه نیز با فریاد «یا علی (ع)» پاسخش را می‌دهند.برافراشتن علم حضرت عباس (ع) یکی‌دیگر از مراسم اعتقادی مردم پاکستان در آغاز محرم است.