وزارت دفاع عراق اعلام کرد که تروریست‌های داعش از مقادیر کمی گاز کلر در عملیات علیه نیروهای عراقی استفاده کرده و تعدادی از این نیروها دچار مسمومیت شده‌اند.
به نقل از پایگاه خبری ایلاف، مسئولان عراقی اعلام کردند که داعش در حملات خود علیه نیروهای دولتی در منطقه صقلاویه در استان الانبار از گاز کلر استفاده کرده‌است.
وزارت دفاع عراق نیز از مسموم شدن 12 تن از نظامیان خود خبر داده است. این وزارتخانه پیشتر خطرات این گاز را کم دانسته و اعلام کرده بود که داعش مقدار زیادی از این ماده در اختیار ندارد و نمی‌تواند تهدیدی جدی علیه نیروهای عراقی باشد.
وزارت دفاع عراق با اشاره به اقدام تروریستی داعش اعلام کرد: برخی از گروه‌های تروریستی درمناطق نزدیک به تصفیه‌خانه‌های آب از گاز کلر به شکل ابتدایی و بی‌تاثیر استفاده کرده‌اند. با توجه به اینکه بکارگیری این ماده به شکل گسترده توسط داعش مقدور نیست، هدف از این اقدام تضعیف روحیه مردم عراق و به ویژه نیروهای مسلح کشور است.
مدیر بخش مواد شیمیایی وزارت دفاع عراق با اشاره به اینکه ماده کلر تاثیر زیادی ندارد و تنها در صورت استفاده زیاد موثر خواهد بود گفت: در حال حاضر دشمن چنین امکانی را ندارد و این ماده به میزان کمی در اختیار تروریست‌هاست تاثیر این ماده سریع و گذارا است و گزارشی از مسمومیت‌های گسترده در مناطقی که این بمب‌ها به کار رفته وجود ندارد.
داعش در اواسط ماه جاری میلادی در بمباران منطقه البحریه در شمال الفلوجه از خمپاره‌های حاوی گاز کلر استفاده کرد که در اثر آن 12 نفر دچار مسمومیت شدند. در این عملیات 800 سرباز در محاصره قرار گرفتند.
حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق در 22 ماه جاری میلادی دستور بازداشت فرماندهان نظامی که متهم به اهمال کاری و دست داشتن در قتل 300 نظامی منطقه صقلاویه بودند را صادر کرد.
سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گفت: حیدرالعبادی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح دستور بازداشت فرماندهان هنگ‌هایی که در حوادث قصلاویه نقش داشتند را صادر کرده است.
در این عملیات 300 نظامی عراقی که به مدت 6 روز در محاصره داعش بودند کشته شدند. اما تعداد و نام‌های افراد مظنون اعلام نشد. البته نام سرلشکر رشید فلیح که روز گذشته ادعای آزادی چهارصد تن از نیروهای محاصره شده را کرده بود در این لیست هست.
نمایندگان پارلمان عراق خواستار برگزاری یک جلسه پارلمانی فوق العاده برای بازجویی فرمامندهان امنیتی شدند.
از طرف دیگر یکی از منابع امنیتی در مرکز فرماندهی استان الانبار گفت که هواپیماهای جنگی فرانسه به منظور آمادگی برای بمباران مواضع داعش در این شهر اولین گشتزنی هوایی خود را برفراز شهرهای الفلوجه و الکرمه در این استان انجام دادند.
این مقام امنیتی افزود: جنگنده‌های عراق و آمریکا هم حضور هوایی در آسمان این شهر دارند. با این حال نیروهای ارتش عراق عملیات نظامی خود علیه داعش را در استان الانبار ادامه می دهند.
استان الانبار قبل از سیطره داعش بر برخی مناطق آن وضعیت امنیتی بدی داشت و اکنون به ویژه بعد از اینکه نیروهای امنیتی عراق هم وارد عملیات نظامی سنگین با داعشی‌ها شده‌اند این وضع بدتر شده است. 

تابناک