سفر به عتبات عالیات در اربعین ویژگی ها و برنامه ریزی های خاص خودش را دارد. یکی از راه هایی که سازمان حج و زیارت برای سفر اربعین در نظر گرفته سامانه سماح (samah.haj.ir) است که افراد با ثبت نام در آن می توانند مقدمات سفر کربلا را فراهم کنند.

نکات مهمی پیرامون این سفر وجود دارد که بهتر است افراد قبل از عزیمت از آنها آگاه باشند. شما در مطلب «توصیه های شما برای کسانی که قصد پیاده روی اربعین را دارند» می توانید از این نکات آگاه شده و نکات پیشنهادی خودتان را به آنها اضافه کنید.

ویژه نامه اربعین سایت کرب و بلا برای آگاهی بخشی به زائران امام حسین (ع) دراین سفر تدارک دیده شده که شما را به بازدید از آن دعوت می نماییم. 

در همین راستا انجمن دانشگاهی توسعه علمی و فرهنگی عتبات عالیات برای پنجمین بار اقدام به ثبت‌نام پیاده‌روی کربلا در ایام اربعین حسینی می‌نماید.

شرایط و ضوابط سفر :

1) برگزاری این اردو با مجوز سازمان حج و زیارت انجام می‌گیرد. تمامی زائران از بیمه و ویزای این سازمان بهره‌مند می‌شوند، اما ارز مسافرتی به کاروان ما تعلق نمی‌گیرد.
2) طبق برنامه، مسیر نجف تا کربلا که در حدود 90 کیلومتر هست را پیاده طی می‌کنیم. لذا اگر مشکل خاص جسمانی دارید حتما دقت داشته باشید و قبل از تایید نهایی ثبت‌نام با مسئولان در میان بگذارید.
 3) بازه زمانی برگزاری سفر حدودا از 13 آذر تا 25 آذرماه هست، لذا متقاضیان محترم بایستی برای این تاریخ آمادگی داشته باشند. تاریخ دقیق متعاقبا اعلام می‌گردد.
4) با توجه به نوسانات قیمت ارز و همچنین عدم قطعیت درباره  بعضی شرایط اردو، علی‌الخصوص در این چند وقت اخیر که کشور عراق در شرایط بحرانی قرار داشته و دارد، هزینه شرکت در این کاروان  علی‌الحساب 650 هزار تومان اعلام می‌شود که متقاضیان می‌بایست آن را در دو مرحله پرداخت نمایند. مرحله اول مبلغ 3000000 ریال و مرحله دوم مبلغ 3500000 ریال.

شایان‌ذکر است در صورت انصراف در هر مرحله، هزینه‌هایی که کاروان برای شما انجام داده (هزینه‌هایی چون: تهیه ویزا، هماهنگی اسکان عراق، رزرو اتوبوس ایران و عراق و...) از پول شما کسر می‌گردد و مابقی به شما برگردانده خواهد شد.
تذکر: به دلیل اوضاع کنونی کشور عراق، احتمال لغو سفر و یا تغییر هزینه سفر و تغییر وسیله نقلیه از اتوبوس به هواپیما وجود دارد که لازم است ثبت‌نام کنندگان این مسائل را در نظر داشته باشند. تصمیم‌گیری در مورد این مسائل در آینده انجام خواهد گرفت.
5) متقاضیان محترم در نظر داشته باشند که محل اسکان در حسینیه‌های عراق هست. حسینیه‌های عراق محدودیت‌های بسیار زیادی در حوزه امکانات بهداشتی، برق,  سیستم سرمایشی و ... دارند که باعث بروز مشکلات عدیده‌ای می‌شود. در ضمن اگر توفیق زیارت بقاع متبرکه شهرهای کاظمین و سامرا نصیبمان گردد، اسکان در این شهرها در حرم‌های مطهر هست.
6) از آنجا که این سفر در شرایطی تقریبا  غیرمعمول انجام می‌گیرد که شامل پیاده‌روی و تحمل سرمای عراق و حضور در یک جمعیت بالای 20 میلیونی است، متقاضیان دقت داشته باشند که باید از لحاظ روحی و جسمی مهیای این سفر باشند و اگر مشکل خاص و یا سابقه بیماری دارند حتما در فرم ثبت‌نام با دقت و صداقت قید نمایند، در غیر این صورت انجمن هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال شما ندارد.
7) اولویت ثبت‌نام با دانشجویان و طلابی (در حال تحصیل) است که تابحال به زیارت عتبات مقدسه عراق سفر نکرده‌اند. همچنین فارغ‌التحصیلان می‌توانند در این کاروان ثبت‌نام کنند. مجددا تأکید می‌شود که یکی از اولویت های اصلی برای ثبت‌نام عدم تشرف تا به امروز هست.
8) به دلیل محدودیت‌های سفر و وظایفی که برای زوج‌های جوان در نظر گرفته می‌شود که حتما باید آن‌ها را انجام داده و در امور اجرایی کاروان کمک نمایند، از ثبت‌نام زوج‌های جوانی  که در دوران عقد می‌باشند معذوریم، همچنین زوج‌های جوان در نظر داشته باشند که محل اسکان ایشان از یکدیگر جدا می‌باشند.
9) حداقل یکی از زوجین باید شرایط ثبت‌نام کنندگان را داشته باشد، در غیر این صورت ثبت‌نام صورت نمی‌گیرد.
10) حرکت کاروان از تهران هست. لذا تمامی زائران باید برای روز حرکت در تهران حضور یابند.
11) مسئولیت عدم ارسال به موقع مدارک و یا ناقص بودن آن به عهده متقاضی هست و انجمن در برابر حذف افراد از اردو بر اساس مطالب مذکور مختار است.
12) استفاده کردن از کوله‌ی هماهنگ انجمن به‌عنوان ساک برای کل زمان سفر و پُر کردن فرم تعهدنامه محضری انجمن در دفاتر اسناد رسمی (که بعد از واریز پول باید انجام شود) لازم‌الاجرا هست. جهت مشاهده فرم به اینجا مراجعه نمایید.

جهت ثبت‌نام تا 8 مهرماه به اینجا مراجعه نمایید.