یکی از مهمترین قسمت‌هایی که در فیلم رستاخیز بدان پرداخته شده است، دشمنان امام حسین (ع) و رفتارهای آن‌هاست. درواقع در طول حرکت امام حسین (ع)، حضرت با افراد زیادی برخورد داشته‌اند و افراد زیادی به دشمنی و عداوت با آن حضرت پرداخته‌اند. و در آخر حجت خداوند را به ناحق به شهادت رساندند. یکی از سوالاتی که در این زمینه ممکن است مطرح شود، این است که چرا خداوند جلوی آن افراد را نگرفت و حضرت را دربرابر دشمنان حفظ نکرد. برای پاسخ به این پرسش به مقاله چرا خداوند به دشمنان خود اجازه تسلط بر اولیای دین را داده است؟ مراجعه کنید.

یکی از کسانی که فرمان به قتل امام حسین (ع) داد، شریح قاضی بود (نگاه کنید به: آیا قاضی شریح به قتل امام حسین (ع) فتوا داد؟).

امام حسین (ع) با توجه به شرایطی که در حکومت یزید بود، برخلاف زمان معاویه سکوت نکردند و به سمت کوفه حرکت کردند. (نگاه کنید به: تفاوت حکومت معاویه و یزید). ولی زمانی‌که با پیمان‌شکنی کوفیان مواجه شدند، قصد بازگشت کردند. ولی سپاهیان یزید جلوی وی را گرفتند و مانع بازگشت او شدند. (نگاه کنید به: آیا امام حسین(ع) به یزیدیان فرمود اگر نمی‌گذارید به کوفه بروم بگذارید برگردم؟) همچنین عبیدالله بن زیاد با بستن راه کوفه به کربلا مانع کمک‌رسانی کوفیان به امام حسین (ع) شد. (نگاه کنید به: عبیدالله راه کوفه به کربلا را بست)

یکی از اعمال لشگریان یزید در برابر امام حسین (ع)، جلوگیری از دسترسی سپاهیان امام به آب بود. (نگاه کنید به: فرمان ابن زیاد در جلوگیری از آب، آمدن شمر به کربلا و قطع کردن آب)

یکی از شقی‌ترین افراد در روز عاشورا، شمر بن ذی الجوشن است. او که زمانی در سپاه امام علی (ع) شمشیر می‌زد، در زمان امام حسین (ع) مقابل حضرت ایستاد و با حضرت به مقابله برخواست. (نگاه کنید به: شمر روزی در سپاه امام علی(ع) و روزی در مقابل فرزندش!؟) همچنین امام (ع) می‌توانستند شمر را قبل از شروع جنگ با تیری بکشند. ولی حضرت با خواندن آیه‌ای این کار را نمی‌کنند. (نگاه کنید به: آیه‌ای که شمر را از کشته شدن نجات داد)

روز نهم محرم سپاهیان یزید، خیمه‌های امام حسین (ع) را محاصره کردند (نگاه کنید به: نهم محرم - محاصره خیمه ها در کربلا) ولی امام حسین (ع) یک روز از عمر بن سعد مهلت گرفت. (نگاه کنید به: نهم محرم - در خواست تاخیر جنگ از سوی امام حسین علیه السلام)

عمر بن سعد پس از استقرار لشگر با امام ملاقاتی می‌کند و در صبح روز عاشورا حمله را آغاز می‌کند.
نگاه کنید به: (نگاه کنید به: هجوم سپاه عمر سعد به طرف امام، لشکر عمر سعد به کربلا آمد، ملاقات امام با عمر سعد)