پدر مروان فردی بود که به جاسوسی از احوال پیامبر صلی الله علیه و آله می پرداخت و پشت سر حضرت حرکت می کرد و ایشان را مسخره می نمود لذا پیامبر او را نفرین کرد.

مروان و پدرش به زبان رسول خدا مورد لعنت قرار گرفته اند. آن‌ها به حکم و دستور رسول خدا از مدینه تبعید شدند و حق ورود به مدینه را نداشتند. با آن که عثمان برای رفع تبعید، چند بار نزد پیامبر اکرم (ص) از آنان شفاعت کرد، ولی مورد قبول حضرتش واقع نشد.
در زمان خلافت ابوبکر نیز عثمان به شفاعت آنان پرداخت ولی ابوبکر گفت: من تبعیدی و رانده‌ شده رسول خدا را به مدینه راه نمی‌دهم.
در زمان خلافت عمر باز هم عثمان برای بازگشت آنان به مدینه اقدام کرد ولی عمر هم گفت: من تبعیدی و رانده‌شده رسول خدا را به مدینه راه نمی‌دهم. تا اینکه عثمان خود به خلافت رسید و وسیله بازگشت مروان و پدرش حکم بن ابی العاص را به مدینه مهیا کرد.
مروان از خاصان و دبیران عثمان شد و به دامادی عثمان نائل آمد. وقتی عثمان به قتل رسید، همراه طلحه و زبیر و عایشه رهسپار بصره گردید و در جنگ جمل، مغلوب و دستگیر شد. امیرالمؤمنین با شفاعت بن عباس او را عفو فرمود ولی بیعت او را نپذیرفت و فرمود دست او دست خیانت است؛ اگر صد بار هم بیعت کند باز هم نقض می‌کند. سپس فرمود: او را رها کنید. او سپس در جنگ صفین در کنار معاویه جنگید.
 

دودمان مروان بن حکم که از تیره بنى امیه بودند و از سال 64 هجرى روى کار آمدند.

معاویه در سال 42 هجری او را حاکم مدینه قرار داد. مروان در بسیاری از فتنه های مدینه و شام شرکت داشت و در سال 64 پس از کناره‌گیری معاویه بن یزید از خلافت، ادعای خلافت کرد. مردم هم با او بیعت نمودند. 

آغاز سلطه این خاندان با به خلافت رسیدن مروان بود. مروان از خشن‏ترین و عنودترین‏ دشمنان اهل بیت و امام حسین علیه السلام بود پس از او عبدالملک مروان، ولید بن عبدالملک، سلیمان بن عبدالملک، عمر بن عبدالعزیز، یزید بن عبدالملک، هشام بن عبدالملک، ولید بن یزید، یزید بن ولید، مروان بن محمد به ترتیب نزدیک به هفتاد سال حکومت کردند و دوران حکومتشان از سخت‏ترین دوران هاى شیعه بود.

بنى مروان جنایتکارترین افراد را در شهرها به ولایت‏ مى ‏گماشتند که حجاج یکى از آنان بود. در زیارت عاشورا «آل مروان‏» نیز همچون آل زیاد و آل ابى سفیان و بنى امیه مورد لعن قرار گرفته‏ اند.

او و فرزندانش از عاملین اصلی شهادت امیرالمؤمنین و امام حسن و امام حسین و امام زین العابدین و امام محمد باقر علیهم السلام بودند.

 

 

  • برای اطلاع بیش‌تر از آل مروان لینک زیر را بخوانید.

آل مروان و سرانجام آنها

  • برای اطلاع بیش‌تر از مروان بن حکم  در زمان امام حسین (ع) لینک زیر را بخوانید.

برخورد امام حسین (ع) با مروان

  • برای اطلاع بیش‌تر از عبدالملک بن مروان لینک زیر را بخوانید.

عبدالملک بن مروان، فردی که بنی امیه را از سقوط نجات داد

  • برای اطلاع بیش‌تر از حجاج بن یوسف سقفی از مهم ترین تثبیت کننده‌های حکومت مروانیان لینک زیر را بخوانید.

 حجاج بن یوسف که بود؟