1- آیا استفاده از زنجیرهایی که دارای تیغ هستند و در برخی کشورها متداول است، در عزاداری جائز است؟ 2ـ مراسم شبیه‌خوانی که در حال حاضر در خیلی جاها مرسوم است چه حکمی دارد؟ 

در شعائر حسینی که در مصیبت سیدالشهدا (ع) برگزار می‌شود، کوشش شود که مناسب با شأن آن روز مصیبت و حزن و صاحب آن روز باشد. از اعمالی که موجب توهین به دین و مسلمین و حضرت سیدالشهدا (ع) بشود پرهیز کنید. زنجیر زدن مانعی ندارد در صورتی که ضرر (زیاد) معتد به نداشته باشد.


گروهی (که خود معتقد به نماز هستند) مشغول عزاداری امام حسین (ع) می‌شوند وعزاداری آن‌ها تا اذان ظهر (روز عاشورا) طول میکشد. در این میان کسانی اعتراض میکنند و می‌گویند عزاداری را تمام کنید، فضیلت نماز اول وقت از عزاداری بیشتر است. با توجه به مسئله فوق از محضر مقدستان پرسیده می‌شود: 1ـ آیا شایسته است عزاداری را که خود از اقرب مستحبات است تعطیل کرد تا نماز اول وقت اقامه شود؟ 2ـ با توجه به این‌که امکان برگزاری نماز جماعت بعد از عزاداری وجود دارد، آیا به هم زدن مجلس عزای جمعی و خواندن نماز فرادی افضل است یا ادامه عزاداری و برگزار کردن نماز جماعت پس از آن؟ 3ـ مسلماً شایسته است مجلس عزاداری به گونه ای تنظیم شود که موقع اذان امکان برگزاری نماز آن هم به جماعت فراهم گردد. اما اگر فرضاً به دلیلی این امکان صورت نگرفت و مجلس به طول انجامید، آیا شایسته است کسانی مجلس را زیر سؤال ببرند و عزاداری در این صورت را ترک افضل (نماز اول وقت) به حساب بیاورند؟ به عبارت دیگر آیا عزاداری حضرت سیدالشهدا افضل است یا نماز اول وقت؟

1ـ بله، شایسته است. ولی عزاداری امام حسین (ع) به صورتی ترتیب داده شود که قبل از اذان خاتمه پیدا کند.
2ـ عزاداری در هر وقت باشد ثواب دارد ولی نماز افضل وقتش، اول وقت است. اگر عزاداری را در آن وقت انجام دهد، وقت فضیلت نماز فوت می‌شود.
3ـ نماز اول وقت افضل است.


با توجه به شرایط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، حضرت‌عالی کدام شیوه عزاداری هیئات و دسته‌های عزاداری را پسندیده‌تر می‌دانید؟ عزاداری در تکایا و مساجد بدون حضور در خیابان‌ها یا راه‌اندازی دسته‌های عزاداری در خیابان‌ها؟

عزاداری اباعبدالله الحسین (ع)، از شعائر دینی است و ثواب فراوان و اجر عظیم در پیشگاه حق تعالی دارد و هر نحوه عزاداری که بیشتر و بهتر فاجعه مصیبت بزرگ واقعه کربلا را بازگو نماید و برای جهانیان برساند، مطلوب‌تر است و مورد رضایت خداوند کریم خواهد بود و بسیار مهم است از این مناسبت‌ها استفاده دینی و مذهبی و بیان احکام شرعیه و فضائل ائمه (ع) و آداب و اخلاق اسلامی شود.


شادی کردن و مسرت در روز عاشورا برای امام حسین (ع) چه حکمی دارد؟ چرا که عده‌ای بر این عقیده هستند که چون امام حسین عاشق خدا بود، به خدا واصل گشت و به لقاالله پیوست. بنابراین ما باید شادی کنیم و کسانی که در عزای سیدالشهدا گریه می‌کنند، غافلند و خبر از عمق قضیه ندارند چون شب عاشورا سیدالشهدا و اصحاب ایشان مزاح مینمودند و آن شب برای آنان سرور و مسرت بوده است. بنابراین به تحقیق روز عاشورا روز مسرت اهل بیت است. به نظر حضرت‌عالی آیا این حرف‌ها صحیح است؟ ما می‌توانیم با این استدلال‌ها روز عاشورا مسرت و ابتهاج کنیم؟

روز عاشورا روز غم و اندوه و مصیبت برای همه مسلمانان جهان بلکه برای عقلا و آزادی‌خواهان بشر است، زیرا در آن روز فرزند پیامبر اسلام (ص) و امام معصوم (ع) وخلیفه خداوند متعال با اهل بیتش به بدترین شکل ممکن توسط شریرترین افراد به  شهادت رسیدند و مصیبتی بسیار بزرگ و عظیم واقع شد و آن‌چه که در متن سؤال ذکر شده است، چیزی است که شیطان ایجاد و القا می کند.


تعیین مبلغ توسط مداح جهت مداحی کردن چه حکمی دارد؟

اشکال ندارد.


من مداح و ذاکر آل البیت (ع) هستم. مسأله‌ای که مبتلا به صنف ما و مخصوصاً این حقیر است، مسأله غنا در خواندن مدح و مراثی است و ابهام در مسئله ترجیع دادن صدا یا عدم ترجیع صدا است. محدوده به‌کارگیری شرعی صوت نیکو یا ترجیع در مداحی یا قرائت قرآن چیست؟ آیا انواع ترجیع حلال یا ترجیع حرام داریم؟

خواندن قرآن و مراثی و مداحی با صدای نیکو و خوش و ترجیع، غنا نیست و مانعی ندارد. تعریف غنا در رساله عملیه ذکر شده است.


در زندگی آپارتمانی، اگر یکی از واحدها به مراسم دعا و مداحی بپردازد به نحوی که موجب اذیت همسایه‌های دیگر شود، چه حکمی دارد؟

اذیت همسایه‌ها جائز نیست.


حکم پوشیدن لباس سیاه در عزای حضرت سیدالشهدا (ع) در ماه محرم و صفر چیست؟ آیا در این حالت، خواندن نماز با لباس مشکی کراهت دارد؟

پوشیدن لباس سیاه درمورد سؤال ثواب دارد و در نماز کراهت ندارد.