سوال: برگزاری مراسم روضه در منازل در صورتی که رضایت همسایگان را نداشته باشد یا موجبات آزار همسایگان رافراهم آورد، چه حکمی دارد؟

جواب: برگزاری مراسم اهل‌بیت «سلام‌الله‌علیهم»، در خانه خوب است و فضیلت دارد، امّا باید برای دیگران ایجاد مزاحمت نکنید و همسایه‌ها هم خوب است در این زمینه سخت‌گیر نباشند تا روضه تعطیل نشود.


سوال: خرافات موجود در عزاداری‌های مذهبی درحال حاضر کدام است؟

جواب: تشریفات،گریه‌های افراطی، مداحی‌های دروغ، نی زدن، به کاربردن آلات موسیقی و مانند اینها، خرافات است.


سوال: هدف از عزاداری و روضه و مداحی به نظر شما چیست؟ هدف از اشک ریختن در این مجالس چیست؟

جواب: حضرت امام حسین «علیه‌السلام» موجی را در کربلا ایجاد کرد و عیال امام حسین آن موج را سرتاسری کردند و تأکید بر عزاداری برای ابقای آن موج است. بنابراین برای بقای تشیع، عزاداری، نوحه‌سرایی و مداحی بهترین چیزها است.


سوال: بعضی از تکیه‌ها، حسینیه‌ها و مساجد چند سالی است که مراسم عزاداری را فقط در مکان خود انجام می‌دهند و به خیابان‌ها نمی‌روند، با توجه به اینکه عزای امام حسین «علیه‌السلام» همیشه باید در جامعه جاری باشد تا تأثیر بهتری بگذارد، اگر عذر شرعی مانند شیوع بیماری‌های همگانی مانند آنفولانزای نوع A  در کار نباشد، این کار چه حکمی دارد؟

جواب: به خیابان‌ها آمدن جائز است، چنانچه در حسینیه‌ها عزاداری شود جایز است و هر طور صلاح بدانند عمل کنند اشکال ندارد.


سوال: هدف از عزاداری سالار شهیدان حسین بن علی علیه‌السلام چیست ؟

جواب: عزاداری از مستحبات اکید است و ثوابی بالاتر از آن نداریم و ادامه شهادت امام حسین «علیه السلام» و ادامه رسالت حضرت زینب «سلام‌الله‌علیها» است.


سوال: هدف از عزاداری سالار شهیدان حسین بن علی علیه‌السلام چیست ؟

جواب: عزاداری از مستحبات اکید است و ثوابی بالاتر از آن نداریم و ادامه شهادت امام حسین «علیه‌السلام» و ادامه رسالت حضرت زینب «سلام‌الله‌علیها» است.


سوال: آیا خواندن نوحه و مرثیه‌هایی که در آنها شأن امامان «علیهم‌السلام» مخصوصاً حضرت امام حسین «علیه‌السلام» و کاروان اسیران رعایت نمی‎شود، جایز است؟

جواب: جایز نیست.


سوال: آیا استفاده از علامت‌هایی بزرگ و کوچک که در جلوی دسته‌های عزاداری استفاده می‌شود،شرعاً جایز است؟

جواب: جایز است.


سوال: برهنه کردن بدن در مکان‌های عزاداری امام حسین «علیه‌السلام» چه حکمی دارد، حتی اگر فقط مرد بدن مرد را ببیند؟

جواب: نباشد بهتر است.


سوال: آیا استفاده‌ از آلات‌ موسیقی‌ مثل‌ طبل‌ و شیپور و مارش‌ عزا در هیئت‌های‌ عزاداری‌ با توجّه‌ به‌ این‌ که‌ آهنگ‌های‌ آنها مرثیه‌ و همان‌ نوحه‌های‌ حسینی‌ است‌ اشکال‌ دارد؟

جواب: این‌ گونه‌ چیزها آلات‌ موسیقی‌ مختص‌ نیست‌ بنابراین‌ در فرض‌ سؤال‌ اشکال‌ ندارد ولی‌ متوجّه‌ باشید نظیر نی‌ و تار و امثال‌ آن‌ به‌ کار گرفته‌ نشود.


سوال: زخم‌ کردن‌ یا جراحت‌ صورت‌ به‌ صورتی‌ که‌ باعث‌ ضرر نشود یعنی‌ چرک‌ نکند یا زخم‌ عمیقی‌ نباشد فقط‌ به‌ قدر کمی‌ خون‌ آمده‌ باشد در مجالس‌ عزاداری‌ اهل‌بیت‌ چه‌ حکمی‌ دارد؟

جواب: جایز نیست‌.


سوال: آیا زنجیرزنی‌ داخل‌ مسجد جایز است‌ یا این‌ که‌ بایستی‌ در داخل‌ حسینیه‌ها صورت‌ پذیرد؟

جواب: زنجیر زدن‌ مطلقاً در همه‌جا جایز، بلکه‌ خوب‌ است‌.


سوال: با توجّه‌ به‌ سفارش‌ اهل‌بیت‌ عصمت‌ و طهارت‌ بر عزاداری‌ این‌ خاندان‌، بالاخص‌ عزاداری‌ سیّدالشهداء علیه‌السلام، و وظیفه علما و مؤمنان‌ بر حفظ‌ و صیانت‌ این‌ سوگواری‌ها بر همان‌ سنّت‌ و روش‌ اهل‌بیت‌ علیهم‌السلام و پرهیز از هرگونه‌ بدعت‌ و جلوگیری‌ از ورود هر گونه‌ خرافات‌، متأسّفانه‌ چندین‌ سال‌ است‌ که‌ در برخی‌ شهرها کارهایی‌ از قبلی‌ ذیل‌ صورت‌ می‌گیرد:

الف‌) استفاده‌ از طبل‌های‌ زیاد با سر و صداهای‌ فراوان‌ به‌ گونه‌ای‌ طبّال‌ها که‌ همه‌ چیز را تحت‌الشعاع‌ خودشان‌ قرار می‌دهند، و از طرفی‌ جوانان‌ زیادی‌ را این‌ طبل‌ها به‌ خود مشغول‌ می‌کند، به‌ اضافه‌ هزینه‌های‌ زیادی‌ خرج‌ این‌طبل‌ها می‌شود و در برخی‌ مواقع‌ آهنگ‌های‌ ملایمی‌ همراه‌ با طبل‌ها می‌نوازند.

ب‌) بیرون‌ آوردن‌ علم‌های‌ آهنین‌ به‌ طوری‌ که‌ عرض‌ آنها به‌ چندین‌ متر می‌رسد و حمل‌ و نقل‌ آنها بسیار مشکل‌ و گاهی‌ هم‌ خطر آفرین‌ و علاوه‌ بر اینها مخارج‌ زیادی‌ از پول‌ متدیّنین‌ خرج‌ ساخت‌ آن‌ می‌شود.

ج‌) در برخی‌ از شهرها برای‌ عزاداری‌ بالاخص‌ روز عاشورا گل‌ درست‌ می‌کنند و برای‌ این‌ کار اینقدر خاک‌ را گل‌ می‌کنند که‌ افراد در آن‌ گل‌ها می‌غلتند به‌ طوری‌ که‌ تمام‌ هیکل‌ اعم‌ّ از سر و صورت‌ و لباس‌ گلی‌ می‌شود و بعددر خیابان‌ها راه‌ می‌افتند، لذا از حضرت‌ عالی‌ استدعا دارم‌ نظر شریفتان‌ را در باره این‌ طبل‌ها و عَلَم‌ها و گل‌ زدنها به‌ نحو مذکور مرقوم‌ فرمایید.

جواب: آنچه‌ نوشته‌اید اشکال‌ ندارد ولی‌ مراعات‌ عزاداری‌های‌ سنّتی‌ که‌ مشهور در میان‌ همه‌ است‌ بسیار بجاست‌.


سوال: بهترین‌ سبک‌ عزاداری‌ برای‌ خامس‌ آل‌ عبا، به‌ نظر جنابعالی‌ چگونه‌ است‌؟

جواب: سیاه‌ پوشیدن‌، سینه‌ زدن‌، بر سر زدن‌ و مانند اینها.


سوال: آیا سیاه‌ پوشیدن‌ در ماه‌ محرّم‌الحرام‌ به‌ خاطر امام‌ حسین‌علیه‌السلام مکروه‌ نیست‌؟

جواب: سیاه‌ پوشیدن‌ در ایّام‌ عزا شعار است‌ و بسیار خوب‌ است‌ و مکروه‌ نیست‌.


سوال: بعضی‌ از مدّاحان‌ و منبری‌ها می‌گویند و در بعضی‌ از کتب‌ نیز آمده‌ است‌ اگر کسی‌ به‌ اندازه بال‌ مگسی‌ برای‌ سالار شهیدان‌ اشک‌ بریزد هرچند گناه‌ انجام‌ داده‌ باشی‌ خدا می‌گذرد و بهشت‌ بر او واجب‌ می‌شود، پس‌ آیه قرآن‌ را چه‌ باید کرد که‌ می‌فرماید من‌ از کوچکترین‌ عمل‌ شرّ شما و از کوچکترین‌ عمل‌ خیر شما نمی‌گذرم‌.

جواب: اگر کسی‌ لیاقت‌ بهشت‌ داشته‌ باشد گریه‌ برای‌ اهل‌ بیت‌ علیهم السلاممفید است‌ ولی‌ اگر جهنّمی‌ باشد باعث‌ تخفیف‌ عذاب‌ برای‌ او می‌شود.


سوال:بعضی‌ افراد، اهل‌ منبر را «مستأکل‌ و مرتزق‌ به‌ دین‌» که‌ در روایات‌ مذموم‌ شده‌، می‌دانند و ایشان‌ را مذمّت‌ می‌کنند، نظر مبارک‌ را مرقوم‌ فرمایید.

جواب: آنچه‌ در روایات‌ آمده‌ است‌ مربوط‌ به‌ آخوندهای‌ درباری‌ «بنی‌امیّه‌» و «بنی‌عبّاس‌» است‌ که‌ به‌ ازای‌ جعل‌ روایات‌ و یاتوجیه‌ روایات‌ ترویج‌ باطل‌ می‌کردند، و ارتزاق‌ اهل‌ منبر از منبر بهترین‌ ارتزاق‌ است‌ زیرا آنان‌ جیره‌خوار اباعبدالله‌الحسین‌ روحی‌ فداه‌ می‌باشند و آن‌ ــ(از)ــ بالاترین‌ افتخارات‌ است‌.


سوال: چه کنیم در جلسات عزادارى اشکمان جارى شود و دلمان بسوزد؟

جواب: در نهج البلاغه شریف وارد شده است که خشکى چشم در اثر قساوت دل است و قساوت دل در اثر گناه و معصیت است؛ بنابر این هر چه گناهمان کمتر شود، دلهایمان صاف‌تر خواهد شد و هر چه دلهایمان صاف‌تر شود، اشکهایمان جارى‌تر خواهد بود.